iedereen dashen!


Al zeg ik het zelf, ik ben weer goed bezig wat betreft gezond eten. Dikke duim voor mezelf!

Veleden jaar was ik op zoek naar een methode om mijn hoge bloeddruk op een natuurlijke manier wat onder controle te houden. Medicatie nemen daar kon ik niet onderuit, mijn bloeddruk was gevaarlijk hoog. En ik wil nog niet doodvallen, ik moet nog zoveel doen! Het stoort me dat de dokters van tegenwoordig onmiddellijk naar hun voorschriftenboekje grijpen en helemaal niets meer zeggen over het  positief effect dat een gezonde voeding en levensstijl op je bloeddruk kunnen hebben. Ik ging dus op zoek op het internet. Zo kwam ik terecht op een Amerikaanse website: www.dashdietoregon.org  en daar vond ik wat ik zocht. Een dieet (eerder gezonde eet methode) die ook wetenschappelijk ondersteund is en echt zou werken tegen een hoge bloeddruk. Beter nog: er wordt beloofd dat er al na 2 weken een positief effect merkbaar zou zijn. Dat was wat ik zocht! DASH dieet, zo noemt het. Ik weet dat jullie nu aan het ‘witter dan wit wassende waspoeder’ denken maar dat heeft er niets mee te maken. DASH staat voor Dietry Approaches to Stop Hypertension. Ik nieuwsgierig en onmiddellijk een boek besteld voor meer informatie, een Nederlandstalig boek bleek niet te bestaan dus werd het een Engelstalig boek (The dash diet for hypertensie van Thomas Moore, besteld via bol.com) En ik werd aangenaam verrast.

De eetmethode rust op enkele belangrijke pijlers: eten van volle graanproducten, veel groenten en fruit, noten, zaden en peulvruchten, magere melk-en zuivelproducten, gezonde vetten, vet vlees suiker zout en alcohol beperken. Het is dus een zeer toegankelijk dieet en het heeft nog enkele bijkomende pluspunten heb ik zelf ondervonden: je wordt er energieker van, je verliest gewicht en je moet niets echt laten. Het risico op osteoporose en kanker zou ook afnemen. En vanbinnen gaat alles veel vlotter, vooruitgang van de achteruitgang zullen we maar zeggen 😉

 

Hoe zijn die slimme wetenschappers op dat dieet gekomen? Ze hebben gewoon alle elementen waarvan ze weten dat ze een bloeddrukverlagende werking hebben omgezet in hele voedingsmiddelen. Zoals bv K (kalium) komt voor in bananen, dus bananen zitten zeker al in het dieet, magnesium in noten en pitten. Ook Ca (calcium) werkt bloeddrukverlagend, terug te vinden in de zuivelproducten. Ze hebben ook gemerkt dat door bepaalde elementen te combineren de bloeddrukverlagende eigenschappen nog versterkt werden. Bloeddrukverhogende elementen zoals zout, roken, alcohol worden beperkt of weggelaten. Al deze richtlijnen hebben ze in een eetmethode gegoten en na een testfase op proefpersonen werd een positief effect op de bloeddruk vastgesteld. Iedereen was nu overtuigd van de werking.

Ik dus aan de slag met mijn dieet plan uit het boek, weekmenu’s, caloriebehoefte uitrekenen… Mijn medicatie bleef ik gewoon doornemen. Voordien at ik ook wel gezond maar toch vroeg het Dash dieet enkele aanpassingen, vooral dan bij het inkopen doen: noten en zaden was ik niet echt gewoon om te eten, nog veel meer fruit en groenten belandden in mijn winkelkar, ook ongesuikerde muësli, volgranen toastjes en altijd kijken hoeveel vet en suiker er overal zit enz.

Het resultaat? Ja hoor, dat was er. Bloeddruk na 3 weken omlaag, niet spectaculair maar er was verlaging en enkele kilo’s verloren, wat ik zie als een extraatje want dat was niet het oorspronkelijke doel.

Na 2 maanden ben ik weer beginnen zondigen tegen de Dash principes (toch zo lekker hé, fri

tjes, ijsje, groot stuk vlees,…) en mijn bloeddruk terug de hoogte in. Verleden week na mijn controlebezoek aan de dokter, bloeddruk weer half puntje gestegen….  😦

Nu ben ik weer begonnen met dashen. Hoop nu langer vol te houden. We zien wel.

Wie graag meer wil weten over het dash dieet, laat het me maar weten!

Ik snap trouwens niet waarom het in België nog zo ongekend is. Nu is er eens een goed dieet dat iets doet aan een veelvoorkomende kwaal en dan hoor je er helemaal niets van. Zandloper dieet ja, veel promotie, boek, pers enzo en is het echt effectief? Ik zou het niet weten, als zelfs de wetenschappers het oneens zijn over het effect, wie ben ik dan…

Hierbij doe ik dus een oproep aan mensen met een hoge bloeddruk….ga dashen!!!   🙂

18206_398174800259589_597411557_n

One comment

  1. Hallo Els

    Ik ontdekte net deze leuke post over Het DASH Dieet.
    Prima artikel en leuk geschreven.

    Wij hebben fantastisch nieuws voor je; Het DASH Dieet Plan, inclusief 162 heerlijke en gezonde recepten.

    Met ons DASH Dieet Plan geef je jouw bezoekers niet alleen 3X zo veel heerlijke recepten, je verdient er ook €10 meer commissie mee omdat je per sale €27 ontvangt. Bovendien vind je op onze startes pagina een uitgewerkte EVERGREEN Affiliate campagne met 5 email templates die je onmiddellijk kan gebruiken op je lijst.

    De gemiddelde conversie van deze campagne is 5.4% Wij zelf hadden een gemiddelde conversie van boven de 7%.

    KLIK hier (http://hetdashdieet.com/partner-dash-dieet/) om onze partner pagina te bezoeken. Je vindt er de grafieken, de uitleg van de campagne en tal van leuke
    banners voor op je blog.

    Wij kijken er alvast naar uit om je als partner te mogen begroeten.

    Vriendelijke groeten,
    Het DASH DIEET PLAN

Geef een reactie

