gluren bij de buren…

Ik erger me wel eens als ik zie hoe bezitterig de Belg elke vierkante cm van zijn eigendom wil afbakenen met hoge schuttingen, hagen en zelfs metalen hekken. Typisch Belgisch zeker? Hebben we dan allemaal zoveel te verbergen? Of wat is het nut daarvan? Hebben de Belgische mannen misschien uitzonderlijk mooie vrouwen die ze kost wat kost willen afschermen van de buitenwereld? Dat zal de reden wel zijn, ik ben er zeker van! 😉

Ik geef toe, ons tuintje is ook volledig omheind, dat was al zo toen we het huis kochten, en dat is ook wel nodig voor Louis de buur-Teckel, Elly en Havel de buur-Border Collies en onze Doshi de Shiba Inu. Hoewel, ik had het toch graag wat creatiever gezien: hier en daar een doorkijkje op een niet storende plaats zou voor mij gerust kunnen.

Zo’n hoog hek is een letterlijke hindernis voor een goed burencontact. En wij kunnen het weten. Wij zijn, zowel aan de linkse als aan de rechtse kant, gezegend met ‘goede’ buren. Maar met rechts hebben we veel meer contact dan met links. Hoe komt dat dan? Dit is het verschil:

Afbeelding Afbeelding

links                                                                                 rechts

 

 

 

 

 

 

 

Dat lage poortje maakt een wereld van verschil. Regelmatig verschijnt er boven het poortje een lachend buurhoofd of een zwaaiende hand, dat tovert altijd een glimlach op ons gezicht. Dikwijls blijft het daar ook bij maar het is ook regelmatig de aanleiding tot een buur-tot-buur-gesprekje. Of er volgt al eens een uitnodigende zwaai terug in de richting van het terras…

Aan de andere kant is dat, door de schuld van die hoge omheining, niet mogelijk. Ik heb het gevoel dat we elkaar volledig uit het oog aan het verliezen zijn. Misschien vinden zij dat ook? Dat gaan we niet laten gebeuren! Tijd om eens aan te bellen op nr5….we moeten immers nog klinken op het nieuwe jaar.

Geef een reactie

