de Caraïben

74497___gustavorezende___Kids_6_03

Ik kom net van bij mijn huisarts. ‘Bespreking van de resultaten van de jaarlijkse preventieve bloedname’ zoals dat dan heet. Bloedsuikerspiegel, cholesterol, leverfunctietesten…alle resultaten werden overlopen. En alles was o.k. 🙂  Ik meende zelfs de woorden prima, ideale verhouding en doe zo verder te horen. Er verscheen een ontspannen glimlach op mijn gezicht bij het aanhoren van het goed rapport. Het geeft me telkens weer toch een lichte spanning, dat wachten op de exacte cijfers.

En toen kwam het: het maarwoordje…glimlach weg, de oren werden gespitst om goed te begrijpen wat er volgen zou: “maar je hebt wel een groot tekort aan vitamine D”  Vitamine D tekort, hoe kan dat nu? Dan herinner ik mij dat vitamine D aangemaakt wordt in je lichaam onder invloed van het zonlicht. Ik keek mijn dokter aan en wees met mijn wijsvinger in de lucht, naar de zon die er normaal rond dit uur zou moeten staan. Er volgde een bevestigende knik. “Inderdaad, maar je bent geen uitzondering, de helft van mijn patiënten heeft een vitamine D tekort door gebrek aan zonlicht, ik zal een voorschriftje schrijven voor een vitamine D kuur”.

En op dat moment had ik toch liever een andere huisarts gehad, zo eentje die dweept met natuurlijke geneeswijzen. Een weekje Caraïben, daar was ik pas echt blij mee geweest, het had me zo goed gedaan, zeker weten. Nu moet ik het stellen met ampullen… De zon in een ampul, hoe praktisch is dat niet? Ik had toch liever…..

3 comments

Geef een reactie

