niet voorgeprogrammeerde tijd

Time for Change - Ornate Clock

Voila, dat was het dan, mijn laatste werkdag zit er voorlopig op. Zelf ontslag genomen. Ik wil het in de toekomst over een andere boeg gooien, dus heb ik besloten een sprong te wagen om in een ander spoor terecht te komen. Sinds enkele maanden had ik het gevoel dat ik geen stap meer verder kwam in mijn leven, alles kwam klem te zitten. Tijd om mijn leven een nieuwe wending te geven, dus nam ik ontslag. Velen zullen het wel onverstandig vinden om zomaar een vast werk op te geven maar ik heb er alle vertrouwen in dat alles weer op zijn pootjes zal terecht komen.  Ik ben dus werkzoekend, ik zoek een job waar ik mijn hart kan inleggen, iets waar ik zelf voor kies zonder rekening te houden met wat anderen willen of van mij verwachten. Nu zit ik dus in een soort tussenstap naar wat mijn nieuw leven zou moeten worden.

Ik beschik dus over een massa niet voorgeprogrammeerde tijd. En ik ben gaan beseffen dat dit werkelijk een grote luxe is: tijd om naar eigen wens in te vullen. Hoeveel rustige, oningevulde momenten gunnen we ons dezer dagen nog? Van hier naar daar, steeds een strak tijdsschema aanhoudend, hard werkend de klok rond, om ’s avonds met een fier gevoel over wat we die dag weer afgewerkt hebben neer te ploffen in onze zetel voor het televisietoestel. Tijd is superbelangrijk geworden, tegenwoordig hebben we de tijd ook altijd bij. Als het niet om onze pols is dan is het wel op ons gsm- of computerscherm. Willen of niet, overal worden we ermee geconfronteerd. Elke dag leveren we weer dezelfde wedloop met de tijd.

En waarom? Omdat we denken dat het zo hoort? Om te doen zoals iedereen doet? Om meer te verdienen? Meer verdienen, voor wat? Nog meer luxe? Nog een extra reis? Nu ik sinds kort thuis ben, ben ik vanuit mijn luxepositie die ik mezelf toegeëigend heb, gaan beseffen dat we steeds verder aan het afdwalen zijn van wat echt belangrijk is in het leven: aandacht voor diegenen die we graag rond ons hebben, tijd voor hobby’s, interesses, kortom tijd die niet voorgeprogrammeerd is, tijd die open staat voor de ingeving van het moment.

Misschien denken we te vaak dat er geen ontsnappen aan is, aan het volproppen van onze beschikbare tijd.. En eraan ontsnappen is ook echt niet gemakkelijk. Het moet ook leefbaar zijn natuurlijk. Mijn huidige luxepositie kan ook niet eeuwig blijven duren, hoor. Maar met een paar eenvoudige ingrepen is tijd vrijmaken wel mogelijk in ieders leven. Laat bijvoorbeeld het televisietoestel al eens een paar avonden per week uit…en er komt al een zee van tijd vrij.

Het besef dat ik in mijn leven steeds een stukje tijd voor mezelf zal moeten vrijmaken om deze naar mijn eigen wens in te vullen en me zo gelukkiger te voelen, dat besef is sinds ik thuis ben wel tot me doorgedrongen.

En ondertussen gun ik mezelf de tijd om te genieten en ‘leef’ ik mijn tijd! Geniet, geniet, geniet…

3 comments

Geef een reactie

