huis te koop

Het staat te koop. Het huis van mijn dromen. Het ligt er totaal vervallen bij, klaar om zijn laatste adem uit te blazen en vervolgens met een grote dreun tegen de vlakte te gaan. Oude, vervallen gebouwen, ze blijven me fascineren. Ze hebben een ziel. Een ziel die op onverklaarbare wijze mijn aandacht volledig weet op te slorpen. Dit in tegenstelling tot die witte blokkendozen die je tegenwoordig her en der ziet verschijnen.

Vanaf de straat zie je ‘mijn huis’ amper staan, door jaren van leegstand is het stilaan ingepalmd door de natuur. Het domein is afgesloten met een hoge, metalen omheining. Naast het grote ‘TE KOOP’ bord , met foto, hangen verschillende rood-witte ‘VERBODEN TOEGANG’ borden.

Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en besluit de bordjes te negeren. Al snel lukt het me om mijn lichaam tussen de omheining te persen en loop ik door de totaal verwilderde tuin richting huis.

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

Enkele seconden later sta ik oog in oog met de imposante, langgerekte, eeuwenoude voorgevel van wat eens een prachtig huis was geweest. Maar nu nog slechts een ruïne. Ik ben diep onder de indruk, zowel van de statigheid van het gebouw als van de mate van verval. Hoe is dit mogelijk? Hoe is het zover kunnen komen?

De gammele, wit geschilderde voordeur staat open. Voorzichtig zet ik mijn eerste stappen in de grote, hoge hal. Duiven schrikken op en vliegen door de gebroken ramen naar buiten. Waar ik al voor vreesde is werkelijkheid: het huis is volledig leeggeroofd. Op de eikenhouten trap, waarvan de leuning duidelijk al een andere thuis gekregen had, staan een vijftal theelichtjes. Achtergelaten door jongeren, een dakloze of een koppeltje in een romantische bui….?


SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorzichtig loop ik door de verschillende vertrekken van het huis. Op de eens zo mooie parketvloeren liggen brokstukken, vernielde deuren, afgekapte tegeltjes, losgekomen bezetting. In de hoeken hoopjes bij elkaar gewaaide bladeren. Het verloop der tijden is af te lezen aan de verschillende behang- en verflagen. Hier hebben ooit mensen gewoond, ooit waren hier mensen gelukkig. Wie zou er niet gelukkig zijn in zo’n prachtig huis?

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA  

 

 

 

 

 

 

 

Het zachte avondlicht valt door de openstaande ramen en geeft extra reliëf aan de prachtige, verfijnde classicistische gipsornamenten op het plafond.

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Ik voel een frisse luchtverplaatsing. Ik stap richting raam en werp een blik door  de met blauwe verf omrande raamopening. Ik kan nog amper de vorm ontwaren van wat vroeger een prachtige parktuin met vijver moet geweest zijn.

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Ik kijk rond, ik wil alles zien, en dwaal, nauwkeurig speurend,door elke kamer, elke gang, op zoek naar… ik weet niet wat. Misschien een link naar de vroegere bewoners: een foto, een krant, een beschreven papier,… Maar anderen waren me blijkbaar voor. Erger nog: het huis is volledig leeg geplunderd. Lambriseringen, deuren, ornamenten, schouwmantels tot zelfs hele stukken parketvloer, alles weg…Ik word er triestig van…

 

IMG_2727

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

In de vroegere voorkamer ontmoeten oud en nieuw elkaar: de plaats boven de schouwmantel waar eens een schilderij met jachttafereel omrand door een zware, goudkleurige kader hing, wordt nu ingenomen door een grote gifgroene graffiti tag.

 

IMG_2717

Het huis staat op instorten, het is echt op het eind van zijn bestaan, maar het heeft nog steeds een ziel. Ik voel hem. Het eeuwenoude huis schreeuwt om hulp. Het wil in ere hersteld worden, terug een thuis bieden aan nieuwe bewoners, terug in volle glorie schitteren temidden van de grote parktuin, terug bewonderd worden.

Mijn droomhuis, spijtig, dat het zo’n langgerekt, pijnlijk levenseinde moet ondergaan. Zoals iemand die stilaan verteerd wordt door kanker. Ik kan enkel lijdzaam toekijken en hopen dat deze verborgen parel alsnog wordt opgemerkt door een kapitaalkrachtig iemand. Iemand die, net als ik, geraakt wordt door de ziel van het huis, en het weer nieuw leven inblaast.

Hopelijk snel, want de tijd dringt.

16 comments

  1. Ook is dat ons droomhuis ! Geweldig huis met rare gevoelens als je er binnen treed he ! Alle soorten gevoelens gaan er door je heen ! Blijde maar ook triestige ! Plots zie je voor je ogen wat het ooit geweest is , . Ik zelf zag al de dames in de tuin met parasol ……..een ander ziet misschien iets anders maar het kan en zou alleen maar iets supers mogen zijn ……..

    1. Ingrid, ge snapt het helemaal!
      Volgende zin heb ik geschrapt in mijn tekst omdat ik dacht dat mijn lezers mij gek zouden verklaren: “In mijn verbeelding zie ik de de bewoners in een paardenkoets het domein oprijden na een zomerse picknick”. Maar jij hebt het ook al gezien, al even gek dus! 😉
      P.S. een samenaankoop is geen optie zeker?
      dank voor je reactie!

  2. Dag Els en andere,

    Ik ben net als jullie enorm gefascineerd door vervallen villa’s! Ik ben Architect in opleiding en kan het ook maar moeilijk over m’n hart krijgen deze parels te zien ‘wegrotten’ of afgebroken worden.
    In elk geval wil ik niet degene worden die de pauvere stukjes ongerepte natuur die er nog zijn, volbouwt met ‘lelijke witte blokkendozen’! Mijn doel is om krotten en bouwvallen met een ziel terug tot leven te roepen zodat er prachtige woningen bijkomen maar er geen natuur moet verdwijnen.

    Weet je toevallig waar het ligt, van wie het is en wat die ervoor vraagt? Ik ben zeer geïnteresseerd en wens deze pracht het allerbeste toe!
    Alvast bedankt om dit met ons te delen!

    Mvg,
    Gilles

  3. Gilles,
    Fijn dat je eer ook zo over denkt! Ik denk dat het pand niet meer te koop is, het bord is weg… Er was sprake dat de gemeente Vosselaar het zou kopen maar ze konden niet echt tot een overeenkomst komen met de eigenaars i.v.m. de prijs. Ik hoop stilletjes dat het de gemeente toch gelukt is, dat ze het renoveren en huis met domein openstellen voor het grote publiek. Afwachten dus…
    Dank voor je reactie, en succes met je missie!

Geef een reactie

