BRF

images

Vanmorgen viel mijn mond open bij het bekijken van dit filmpje. Op een bijzonder harde manier werd ik  geconfronteerd met de vreselijke diagnose. En ik kan je zeggen: ik was geshockeerd! Al die jaren heb ik geleefd zonder te weten dat ik aan een echt syndroom lijd. Dat er iets mis is met mijn gezicht wist ik al langer, maar er blijkt ook echt een naam voor bestaat: het Bitchy Resting Face Syndrome. Vrij vertaald: het ontspannen gezicht dat er als een bitch uitziet, ongelukkig dus en boos, als een echt kreng.

’t Is waar, als je me  voor de eerste maal tegen het lijf loopt denk je gegarandeerd: amai, die ziet er ongelukkig uit. Ik krijg ook dikwijls de vraag: Els, ge bent toch ni kwaad? Of nog: is er iets? En wat de mensen denken zonder het te zeggen wil ik al helemaal niet weten!

Blijkbaar ben ik, samen met Moppersmurf, Margaret Thatcher, Grumpy Cat en Victoria Beckham, het bewijs dat volgende spreuk niet voor iedereen opgaat:

Er zijn 60 spieren nodig om boos te kijken
en maar 20 om te glimlachen.
Waarom zou jij je dan vermoeien?

BIJ MIJ IS DAT DUS OMGEKEERD!!!!!

Toch een klein lichtpuntje: meteen is er wat meer duidelijkheid in mijn leven gekomen. Plots is er een verklaring voor al die foto’s waar ik niet op mijn meest fotogenieke wijze op sta.

Bladerend door het album van mijn jeugd kan ik je ook met zekerheid zeggen dat het een aangeboren afwijking is. Zelfs op mijn vroegste babyfoto’s is het al merkbaar: steeds die omlaag gerichte mondhoeken, trieste ogen en dan die heel ongelukkige uitdrukking op mijn gezichtje, nooit een vrolijk lachend Elske.

Bewijs:

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Dit is hoogstwaarschijnlijk ook de verklaring voor de bijzonder strenge gelaatsuitdrukking op de foto van één van mijn verre voorouders. De foto heeft me al jaren gefascineerd, nu is er een verklaring: zij was ook een lijder!

Ik ben er zeker van, dit individu heeft me opgezadeld met het syndroom! Kan niet anders dan dat het erfelijk is!

Bewijs:

catherine leonard

Mijn gezicht heb ik natuurlijk voor de rest van mijn leven, het syndroom dus ook. Niks aan te doen. Maar een mens weet zich aan te passen, hé. Door me extra te vermoeien en die 60 spieren te gebruiken om te lachen, bijvoorbeeld  😉 .Dagelijks spierversterkende gelaatsoefeningen doen of een echte (nep) glimlach inoefenen voor de spiegel behoren ook tot de mogelijkheden.  Zo heb ik  in een noodsituatie (bv. sollicitatie, foto,….) steeds het gepaste, vriendelijke gezicht klaar. Ik zou ook een bordje kunnen opspelden met ‘nee, ik ben echt niet boos’.

Of, waar ik voor opteer, bekend  maken dat ik een BRF lijder ben en begrip  vragen….

Bij deze wil ik dus voor eens en voor altijd duidelijk maken:

IK BEN ECHT NIET ZO BOOS EN ONGELUKKIG ALS IK ER UIT ZIE!!!

GRAAG UW BEGRIP HIERVOOR

dank u

6 comments

  1. ach buurtje ,
    als de mensen je beter leren kennen weten ze dat je niet boos bent of ongelukkig !
    Jammer voor de andere die dan zo over je oordelen zonder je te kennen (pech voor hun)
    Voor ons ben je in ieder geval geen bitch , boos uitziend persoon hoor !!!!
    En als dit syndroom je heeft overvallen dan wil ik samen gerust oefenen met een glimlachgende mondhoeken lessenreeks die ik in ieder geval ook goed kan gebruiken 🙂

    Trouwens een glimlach zit niet alleen in de mondhoeken maar ook in je ogen en die spreken duidelijkheid !!!!

    groetjes
    buurtje 🙂 alias 😦

  2. dat heb je goed gezegd Ingrid ! Ik denk er ook zo over …wie ons Elske kent weet hoe ze werkelijk is ….lief , altijd bereid om te helpen , charmant . krachtige persoonlijkhied ,…en ik kan nog wel doorgaan zene 🙂 ..kortom ik heb je graag !!!

    1. Oei, nu word ik echt verlegen!
      Carine en Ingrid, ik ben blij om jullie als vriendinnen te hebben en hopelijk kunnen we samen nog veel lachen en zotte dinges doen hé! Bij jullie voel ik me goed! x

  3. Mag ik ook meedoen ? ? ? ik vind je in ieder geval toch ook een lieve madam zene ,en ben blij dat je een goede vriendin bent en hoop ook dat we nog veel leuke dingen doen samen ,allee met jullie derbij ist altijd wel leuk xxx

    1. Da’s lief Stef! Veel vrienden heb ik niet, maar jullie horen er zeker bij!
      En wat betreft ‘leuke dingen samen doen’, dit jaar zijn er nog een paar gepland waar we naar uitkijken!

Geef een reactie

