communicatie

Als er één ding is dat ik geleerd heb sinds ik bij Albert Heijn werk dan is het wel communiceren. Mensen die me kennen weten dat ik van nature eerder introvert ben, ik zal eerst de kat uit de boom kijken en als ik een goed gevoel krijg bij de situatie of de persoon zal ik contact maken en stilaan loskomen. Vandaar dat het me wel wat tijd heeft gekost voor ik me ben gaan thuisvoelen in mijn nieuwe werkomgeving. Maar gelukkig is alles in orde gekomen, ik voel me zo goed bij Albert Heijn dat ik durf te zeggen: ’t is de job van mijn leven! En dat op mijn 48ste…beter laat dan nooit hé  😉

Zoals gezegd lag de grootste aanpassing voor mij op vlak van communicatie, het koste me behoorlijk wat moeite om me aan te passen aan de Nederlandse mentaliteit van communiceren. Zo direct man, dat zijn wij, Belgen, niet gewoon hoor. Belgen hebben nogal eens de neiging om te zwijgen om de goede vrede te bewaren, waarna alles opstapelt en de bom uiteindelijk toch ontploft. En dat is verkeerd hé, totaal verkeerd. Geef mij maar de Nederlandse kort-op-de-bal manier, je weet altijd waar je staat en je blijft ten allen tijde alert. Ook in de andere richting wordt er zeer direct gecommuniceerd. Als je goed gepresteerd hebt, als groep of individueel, krijg je een pluim, en wordt je gewaardeerd. Toch fijn om in zo’n sfeer te mogen werken!

Wat me al snel duidelijk is geworden is dat Nederlanders echte spraakwatervallen zijn! Ze weten het altijd zo mooi uit te leggen hé? Wat wij, Belgen, in 1 korte zin overbrengen daar hebben onze noorderburen een eindeloze woordenketting voor nodig. Maar uiteindelijk krijg je in beide gevallen dezelfde kernboodschap.

Dat merk je ook op de verpakking van de Nederlandse producten bij Albert Heijn,  de hoeveelheid woorden die erop staat is soms ongelofelijk. Zoals volgende 2 teksten, afkomstig van één brik vla:

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Wat is de bedoeling hier eigenlijk van? Geen mens die dit leest voor hij het product in zijn winkelwagentje legt, zoveel is zeker! Het is hoogstens een welkome afleiding wanneer je met een oninteressant persoon aan tafel zit, meer niet.Op de Belgische versie zou, kan ik me inbeelden, het volgende kunnen staan:

Leef gezond, eet gezond en beweeg! 

Dat is kort en bondig en meteen al een besparing van zo’n 40 woorden!

Op de andere zijde van hetzelfde brik lees je dit:

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Op de Belgische versie zou het volgende kunnen staan:

Deze vla wordt op diervriendelijke manier gemaakt.

Veel minder blabla en de boodschap blijft dezelfde.

En wat dacht je van dit, op een verpakking van gebak:

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

pfff, mijn God, welke dichter zouden ze hiervoor ingehuurd hebben?

Belgische versie zou kunnen zijn:

Abrikozentaart

Ja gewoon simpel en kort ‘Abrikozentaart’. Dat een abrikoos een oranje fruitsoort is weet iedereen toch, de kristalsuiker op de taart zie je toch? Bovendien is elk gebak is toch verwennerij?

Als je zoveel woorden gebruikt en er bovendien nog zo dichterlijk mee omspringt, is de kans groot dat er, zoals hier,  af en toe eens een foutje in sluipt of verkeerd begrepen wordt:

image.php

Mij kunnen ze niet overtuigen hoor! Lentevla lekker in je korte broek?  🙂

2 comments

  1. Haha, lentevla in je korte broek. Ik moet er niet aan denken, zelfs niet al was het in mijn lange broek. Ik (als Nederlandse) vind dat minder directe ook wel wat hebben hoor, soms is zwijgen wel goed. En zouden de Nederlanders misschien spraakwatervallen zijn om het directe een beetje af te doen, zodat we minder direct (=hard) zijn?

  2. Inderdaad Sherita, vooral bij een negatieve mededeling kunnen extra woorden het leed wat verzachten, en het geheel minder hard laten overkomen. Het ideaal zal, zoals meestal, wel een mengeling van de directe en de minder directe manier zijn zeker?

Geef een reactie

