gazonzin

Image

Jaren geleden deed St Franciscus een belofte aan God. Hij zou waken over de fauna en de flora op onze aarde. Met andere woorden, hij zou een beetje de tuinman van de schepping spelen. God dacht dat het nu wel eens stilaan tijd geworden was om even neder te dalen uit het hemelrijk om poolshoogte te nemen van de toestand van zijn creatie, de schepping. Zodoende ging hij bij St Franciscus op de koffie….

God: Frank, jij die alles weet over tuinen en over de natuur, wat is er allemaal gaande op aarde? Wat is er gebeurt met de madeliefjes, de viooltjes en de paardebloemen? Ik had een perfect tuinplan voor een onderhoudsarme tuin uitgetekend. Met planten die goed gedijen in elke bodemsoort, die droogte weerstaan en die zichzelf gemakkelijk vermenigvuldigen. Hun nectar trekt vlinders, bijen en zangvogels aan. Toen ik vanmorgen door mijn raam richting aarde keek verwachtte ik een rijk kleurenpalet te zien te krijgen maar ik zag enkel groene rechthoeken.

St.Franciscus: Ja, Heer, dat is het platteland, de mens is daar gaan samenwonen in gemeenschappen. Ze noemen uw bloemen onkruid en ze doen er alles aan om ze te vernietigen en te vervangen door gras. Dat gras, die groene rechthoeken die u van bovenaf ziet, noemen ze ‘gazon’.

God: Gras? Zo saai, helemaal niet kleurrijk. En het trekt geen vlinders, vogels en bijen aan. Alleen pieren en aardwormen. En gras is bovendien gevoelig aan temperatuurverschillen. Weet je wel zeker dat de mensen wel gras willen?

St. Franciscus: Blijkbaar wel, ze doen er alles aan om hun gazon te laten groeien en het groen te houden. Het gazon wordt jaarlijks bemest en elk onkruidje wordt bestreden.

God: Dan zullen de mensen wel blij zijn in de lente wanneer het gras goed groeit door de regenbuien en het warmer wordende weer?

St. Franciscus: Ik denk het niet, Heer, zodra het gras begint te groeien gaan ze het afmaaien, soms zelfs twee maal per week. En dan stoppen ze het in een container of een zak.

God: Ze maaien het? Wat doen ze dan met de oogst? Verkopen?

St.Franciscus: Neen, net het tegenovergestelde, ze betalen om het weg te gooien.

God: Beweer je nu dat ze eerst het gras bemesten om het te laten groeien, als het groeit maaien ze het af om vervolgens te betalen om het zomaar weg te gooien?

St.Franciscus: Helemaal juist God.

God: Dan moeten de mensen wel opgelucht zijn wanneer het zomer wordt en ik de regenkraan dichtdraai en zorg voor hogere temperaturen. Want dan gaat het gaat het gras minder snel groeien en hebben ze dus minder werk….

St.Franciscus: Geloof het of niet maar wanneer het droge seizoen aanbreekt gaan ze hun gazon besproeien met honderden liters water, waar ze notabene moeten voor betalen, zodat ze kunnen blijven maaien en blijven betalen om hun gazon weg te gooien.

God: Welke nonsens is dat! Gelukkig hebben ze niet al mijn bomen verwijderd. Want dat was, al zeg ik het zelf, een ingenieus plan van mij. ’s Zomers zorgen de bladeren voor de nodige schoonheid en schaduw, en in de herfst vallen ze op de grond en vormen een natuurlijke deken om het vocht in de grond te houden en de wortels van bomen en struiken te beschermen.

St. Franciscus: Niet echt God. Wanneer de bladeren vallen worden deze ook verwijderd en wordt er ook geld betaald om er vanaf te komen.

God: Oh nee! Op welke manier worden de wortels dan beschermd en het vocht in de bodem gehouden?

St.Franciscus: Nadat ze de bladeren weggegooid hebben kopen ze mulch en spreiden ze die uit om een beschermende laag te vormen.

God: En waar halen ze dan die mulch?

St.Franciscus: Ze hakken bomen om en vermalen het hout om mulch te maken….

Nota: Dit is een vrije vertaling van een verhaal dat ik op internet vond, de oorspronkelijke bron kon ik niet achterhalen, maar ik vond het wel de moeite om het te delen. 

Geef een reactie

