photochallenge 52 weeks 5/52 (deel 2)

Dat het peil van de praktische (niet de theoretische!) natuurkunde bij onze jeugd echt ondermaats te noemen is, daar was ik al langer van op de hoogte. Een koolmees onderscheiden van een pimpelmees, dat lukt hen zelden of niet. Ik begrijp het niet goed, is dit te wijten aan gebrek aan interesse ? Of wil men het niet leren? Of wordt onze jeugd van huis uit niet meer gestimuleerd om even om zich heen te kijken, weg van het computerscherm? De natuur is toch zo mooi!
Ik weet het nog, vroeger toen Els nog een Elske was, had ze al interesse voor alles wat natuur aanbelangde . Ik zat dikwijls de achtertuin in te turen naar de vogeltjes. Er lag altijd een verrekijker klaar op de vensterbank. Vele soorten mezen, mussen, duiven, merels, eksters maar ook al eens een buizerd, een valk passeerden de revue, en ik kende ze allemaal bij soortnaam. Dat heb ik natuurlijk grotendeels te danken aan mijn ouders die hun interesse aan mij doorgaven. En aan “het grote vogelboek” dat in onze boekenkast stond. Dat nam ik regelmatig ter hand indien er toch een onbekend vogeltje op de voederplank zat. Het was een dik rood boek met van die mooie getekende vogels in. De vogel in rust, in de vlucht, kenmerken, leefgebied, eitjes, voedsel, enz dat boek wist alles. Maar de jeugd van tegenwoordig doet dat niet meer, een informatief boek wordt nog amper gelezen, vraag het maar in de bibliotheek.
Maar waar ik nog meer teleurgesteld in ben is het niveau van de natuurkennis van mijn medebloggers, de deelnemers aan de photochallenge. Daar is het nog erger mee gesteld. Als vijfde foto postte ik een collage van verschillende zelfgemaakte foto’s van dieren uit mijn omgeving. Ik dacht, ik maak er even een testje van, eens kijken wie alert is, wie het doorheeft…. In plaats van het zogenaamde lucky shot van een vos plaatste ik een foto van mijn eigen hond. Ik geef toe, Doshi lijkt wel, heel vaag, op een vos maar een vos is veel spitser, heeft grotere oren en heel andere ogen.
 
Vos1.h2vos
IMG_3968
Doshi, onze Shiba Inu
 
Ik wachtte de reacties ongeduldig af. Spannend. Maar wat bleek? De photochallenge deelnemers kunnen nog geen hond van een vos onderscheiden!!! Hoe erg is dat wel niet???  Triestig, heel triestig… Niemand had het door of was er bij sommige toch twijfel? Niemand die er een opmerking over maakte. Woehaha!!! Het was gelukt! Ik had er plezier in  😉
 Als ik eerlijk ben bekruipt me nu wel stilaan de angst voor wraaknemingen gericht aan mijn adres. Ik blijf in elk geval op mijn hoede! 🙂
20 comments

  1. We hebben een gelijkaardige jeugd gehad, alleen heb ik de natuurkennis zelf moeten assimileren – van mijn ouders heb ik dat niet meegekregen. Ik had dus eigenlijk wel de lama moeten kunnen onderscheiden van de apalca, maar ik heb niet goed genoeg opgelet, geef ik toe…

  2. Haha. Ja, die natuurkennis. Da’s een interesse die bij mij nu pas ontwikkeld wordt door rustiger te gaan leven. Ik beken dat ik nog in de fase van de pimpelmezen, mussen en vinken zit. Het fopje met de vos had ik niet opgemerkt. Jeuj! Er is nog steeds ruimte voor verbetering in mijn kennis en opmerkzaamheid… 🙂

    1. Inderdaad, om de natuur te ontdekken moet je wat tijd nemen en goed observeren. Door ons jachtig leven lopen we dikwijls aan de mooiste dingen voorbij zonder het te beseffen..

  3. Els ,
    En ik maar denken dat het een grapje was en expres de verkeerde foto had gezet 🙂
    Ja dus ………………………… ken ik mijn buurtje in ieder geval wel 🙂
    Nu toch spijt dat ik er nie op gereageerd heb 😦

    De tittel had kunnen zijn : Ken je buur of niet haha

    groetjes
    Ingrid

  4. Hela, hola.. ik herhaal even wat ik toen geschreven had: “Mooi die vos, maar het lijkt een beetje een opgezet exemplaar :-)” Ik vond het al verdacht om die zo te kunnen trekken maar ik wilde je niet in twijfel trekken hoewel ik echt wel dacht.. dit kan niet..
    Maar ik vind het bovenal grappig dat je ons op het verkeerde been hebt gezet.. 🙂

  5. Haha, jij was ook de enige van wie ik dacht: zou hij me doorhebben? hij twijfelt blijkbaar..
    En als je een volgende keer nog eens twijfelt mag je het gerust schrijven hé 🙂 Niet dat ik nog plannen heb in die richting maar soms heb ik zo van die onvoorspelbare invallen.

    1. …toch nog wel herkennen?(Cornutus)….ik echt wel dacht(Brubeck)…..heb niet goed opgelet(Nachtbraker) Waarom moeten mannen altijd excuses verzinnen? Allemaal vijgen na Pasen ja! 😉

    1. o.k. mannen, het is gelukt! Een vrouw gelijk geven is natuurlijk dè truc om haar het zwijgen op te leggen. Discussie gesloten. En toch wil ik het laatste woord, bij deze 😉

Geef een reactie

