photochallenge 52 weeks 6/52

langgevelboerderijen

de start van de photochallenge: http://nachtbraker.wordpress.com/photo-challenge-52-weeks/

Je eerste reactie zou kunnen zijn: dit zijn foto’s uit het openluchtmuseum Bokrijk. Maar nee hoor, in de Antwerpse Kempen kan je ze nog in levende lijve bewonderen: de Kempense langgevelboerderijen. De Kempense bevolking leefde vroeger hoofdzakelijk van de landbouw. Dit boerderijtype kende zijn oorsprong in de 16de eeuw. Kenmerkend voor deze boerderijen is dat de schuur, de stal en het woonhuis aan elkaar werden gebouwd.  De toegangsdeuren tot deze drie gedeelten bevonden zich in de lange zijde van de gevels. Naast dit hoofdgebouw bestond de boerderij nog uit enkele bijgebouwen zoals: kippenhok, schuren, bakhuis (bakken brood) en karreschop (opbergen landbouwmateriaal). Tegenwoordig zijn de meeste omgevormd tot woonhuis.

Oude gebouwen, ze hebben iets bijzonder. Op het moment dat ik door de deur stap krijg ik meteen een gevoel van ‘thuisvoelen, vertrouwdheid’ en van ‘hier zou ik best kunnen wonen’. Iets wat ik absoluut niet heb bij het zien van zo’n witte blokkendozen die je tegenwoordig overal ziet opduiken. Zo kil!

Mijn ultieme droom is dan ook zo’n oud pand te redden van de sloop, het zo authentiek mogelijk te renoveren, te voorzien van modern comfort en het te bewonen. Een droom natuurlijk, want daar heb je veel centen voor nodig. En dat heb ik niet. Je kan niet alles hebben in het leven hé?

16 comments

  1. Goede keuze om die filter te gebruiken. Inderdaad, er staan veel van die boerderijen in de Kempen. Trouwens, de koestallen waren vaak een geheel met de woning om de warmte van de stallen te krijgen. 🙂

    1. Van filters ken ik niets, Brubeck. Maar gezien de bruinachtige kleur heb ik misschien toch wel een koffiefilter gebruikt?
      Nee, gewoon het eenvoudige fotobewerkingsprogramma van I photo, verder gaat mijn kennis niet! 🙂

  2. Ik zou ook wel in zo’n boerderij willen wonen, maar ja, veel renovatiewerk, en heel veel centjes nodig. Aan de andere kant krijg je er wellicht veel rust en authenticiteit voor in de plaats. Als ik eens de lotto win… 😉

    1. Ik dacht dat vroeger, in mijne jonge tijd, ook. Het is er nooit van gekomen. Vroeger had ik nog minder centen dan nu 🙂 vandaar. En nu vind ik mezelf te oud om nog een zware lening af te betalen.
      Zo’n vierkantshoeve zou ik ook wel zien zitten. Is nog gezelliger he. Maar die vind je hier niet.

        1. Geen slecht idee! De photo challengers maken hun droom waar door een samenaankoop, de vrijgezellen leveren uiteraard de grootste bijdrage. 😉 Naast elzen planten we dan ook nachtschade!

  3. Inderdaad, prachtige gebouwen. En wat dat andere huis betreft… bezint eer ge begint. 😉 Maar het ziet er wel erg mooi uit. Je kunt het natuurlijk ook kopen en er niets meer aan doen. Een hek eromheen en enthousiaste fotografen toegang laten betalen. Het huis wordt er in de loop der jaren alleen maar fotogenieker op.

    1. Nog zo geen slecht idee van jou! Inkomsgeld van fotografen, verhuren als filmset, picknick organiseren in de parktuin, romantische boottochtjes op de vijver, een terras waar je streekbieren kan degusteren,…laat die centen maar komen! 🙂

Geef een reactie

