gelukkig?

253294_526407484087539_1945012374_n
 
 
 Ik heb me weer op mijn favoriete hobby gestort, namelijk nadenken ….met deze analyse als resultaat:
 Het voorbije jaar was voor mij een jaar van grote veranderingen. En dan wil je al eens een balans opmaken hé? Ben ik tevreden met het leven dat ik leid? Kan ik nog iets verbeteren? Voel ik me gelukkig? Allemaal vragen die nu door mijn hoofd spoken.
 Niet gemakkelijk, geluk kan je immers niet meten, er bestaat geen geluksmeter die je onder je arm steekt waarvan het indicatielampje rood kleurt als je je gelukkig voelt. Je kan het hoogstens afleiden uit de manier waarop je in het leven staat.
 Mijn analyse:
Volgens mij bestaat er een soort ‘basisgeluk’ dat je verwerft als er voldaan is aan de menselijke basisbehoeften, zoals gezondheid,veiligheid, onderdak, voldoende voeding en financiële middelen. Spijtg genoeg is de vervulling van deze behoeften sterk afhankelijk van externe factoren, bijvoorbeeld de plaats op aarde of het milieu waar je geboren bent. Zijn deze behoeften voldaan ben je al een flink stuk op weg in de richting van een gelukkig gevoel.
Voor mezelf kan ik besluiten dat het ‘basisgelukkigheidsgevoel’ zeker aanwezig is. Mijn gezondheid laat het nu tijdelijk wel even afweten maar dat gaat meer en meer de goede richting uit. En voor de rest heb ik geen zorgen. Tot zover o.k. dus!
 Als aanvulling op het basisgeluk heb je nog de o zo belangrijke extraatjes, die net dat tikkeltje meer geven. De kers op de taart of het zout op de patatten zoals ze zeggen. Het zijn die kleine momenten die het leven de moeite waard maken, die ons doen verlangen, hopen, die ons leven de nodige ‘drive’ geven. Deze zijn voor iedereen verschillend. Het kan bijvoorbeeld een hobby zijn die je een goed gevoel geeft of een toffe job, leuke vrienden,…
 De momenten die mijn leven die extra toets geven zijn o.a.:
  • het goede gevoel dat ik krijg als ik naar mijn kinderen kijk.
  • mijn intense geluksmomenten die me onverwacht en overal kunnen overvallen, nogal dikwijls in de natuur.
  • activiteiten met vrienden: etentje, glaasje wijn, wandeling, weekendje weg,…
  • het besef dat ik de mensen in mijn directe omgeving graag zie en dat ik op hen kan rekenen
  • de voldoening die ik vind in mijn werk
  • een moment  tijd voor mezelf, en ja, daarbij reken ik ook de tijd die ik bloggend doorbreng  🙂
  • me, als persoon, gewaardeerd voelen
  • de ‘gewone’ dagelijkse dingen zoals samen ontbijten, een rustig moment met een boek, naar het werk fietsen,…
 En weet je wat het leuke is aan die extra geluksmomenten is?
Eens je weet waar die momenten voor jou liggen, kan je ze zelf opzoeken! Zoveel je maar wilt…..Of je kan je er gewoon  door laten verrassen. Denk maar  aan de zon die ’s morgens schijnt, de eerste lentebloemen, een vreemde die naar je glimlacht,… Als je een dipje hebt kunnen deze kleine dingen als boosters werken om je er weer bovenop te helpen.
 Of niet soms?
Of ben ik weer aan het overanalyseren?
12 comments

    1. Verdorie ja, Maslow heeft mij gewoon gekopieerd! 😉
      Nee, ik denk dat Maslow zich na mijn studententijd heeft teruggetrokken in het achterste kamertje van mijn hersenen, en zich nu, na ruim 25 jaar, weer wilde vertonen met wat er nog rest van zijn gedachtengoed.

    1. Ik ook niet hoor! Maar ik heb soms toch het idee dat ik anderen ermee verveel….vandaar dat ik het op jullie loslaat 🙂
      En weet je wat ik helemaal top vind? Een gesprek met een andere analyticus, meestal boeiend, hoor je eens andere ideeën, zie je een andere invalshoek,…

  1. Ik volg wat je zegt over geluksmomenten creeren en koesteren. Het lukt mij alleen niet altijd zo goed maar elke dag leer ik weer wat bij daarover. Het weg/afschrijven helpt soms ook heb ik gemerkt maar dan voel ik me weer de “klager”…

    1. Jij lijkt me anders toch wel een positief ingestelde persoon? En af en toe klagen en zagen mag wel hoor. Vooral op je blog. De lezers die daar niet mee overweg kunnen hoeven niet verder te lezen he? Dat is wel anders in een gesprek, dat breek je niet zomaar af…

  2. Nee hoor, geen over-analyse, gewoon een perfecte samenvatting van wat in de positieve psychologie en bv ook Sonja Lyubomirsky, de belangrijkste onderzoekster naar geluk, naar voor wordt geschoven. Wetenschappelijk gevalideerd! (wat trouwens niet gezegd kan worden van Maslow :))

  3. Ik ontdekte vandaag nog wat extra krokusjes in mijn tuin, deed wat snoeiwerk, zag dat mijn orchideeën opnieuw massaal nieuwe scheuten krijgen én heb een mooi boeketje rozen op de kast staan. De rommel die errond ligt kon me even helemaal niet schelen. Ik was instant gelukkig. 🙂 En nee, niets mis mee om daar even bij stil te staan… Geniet van je kleine fijne momentjes!

Geef een reactie

