photochallenge 52 weeks 9/2014

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

De foto van deze week staat symbool voor 2 grote werkgevers van Beerse.

Iedereen woont in een huis, toch? Wel de kans is groot dat de bakstenen waar uw huis mee gebouwd werd, van mijn Beerse komen.

In 1845 werd het kanaal Dessel-Schoten gegraven dat ook door Beerse loopt. Door het graven van het kanaal stootte men op de kleilagen die hier aanwezig zijn. De mensen van Beerse zijn niet dom en dachten: ‘hier valt geld mee te verdienen’. Vervolgens werden er langs dit kanaal verschillende steenfabrieken opgericht en in de onmiddellijke omgeving van deze steenfabrieken werden (en worden nog steeds) kleiputten gegraven. Op het domein zijn nog een aantal van die oude kleiputten te bezichtigen die nu omgetoverd zijn in mooie natuurreservaten.

Wienerberger, één van ’s werelds grootste baksteenfabrikanten heeft een productie-eenheid in Beerse. Hier worden handvorm en strengpers gevelstenen geproduceerd.

Volgende merken doen wellicht een lampje branden: Terca, Desimpel, Koramic,…

Indien je vanavond wilde plannen (op drank- of eetgebied dan toch) zou hebben kan je ze maar beter binnen handbereik houden: Motilium en Imodium. Deze 2 geneesmiddelen worden gemaakt door Janssen Pharmaceutica (Johnson & Johnson group), je weet wel het bedrijf dat opgericht is door wijlen dr. Paul Janssen.

Omdat ik nooit wilde plannen heb zijn ze ook niet te vinden in mijn apotheekkastje. Ik plaatste een alternatief, ook van Janssen Pharmaceutica, op de foto. Je merkt wel dat het met mijn luchtwegen iets minder goed ging de laatste tijd 😉

Hierbij wil ik ook even mijn buurvrouw, Ilse, bedanken. Ik heb haar huismuur, in echte Beerse steen,  gebruikt als foto achtergrond. En dat zonder het te vragen…

Om nog even terug te komen op de challenge van vorige week: ik heb de foto iets meer zichtbaar gemaakt. Nu is het toch echt wel duidelijk?

6 comments

  1. Wel wel wel, Terca. Leuk. Ik woonde mijn jonge leven (en mijn ouders wonen daar nog) in de schaduwen van de baksteenschoorstenen en ging regelmatig spelen rond wat in de volksmond de “kleiputten” heette. Nostalgie. Dank je wel voor de herinnering.

    1. Spelen rond de kleiputten, je kan je als kind geen betere speeltuin indenken. Met water spelen, pateekes maken met modder, verstoppertje spelen,… Tegenwoordig zie je er geen kinderen. Dezer dagen vinden ouders alles nogal vlug te ‘gevaarlijk’ voor hun schatjes. Spijtig….

  2. Interessant, die informatie… Janssen Pharmaceutica wist ik reeds te linken aan Beerse, maar het verhaal van de bakstenen is nieuw voor mij. Verlaten kleiputten, het zijn vaak natuurpareltjes. Helaas worden ze ook nogal eens gedumpt om er iets “nuttigs” mee te doen…

  3. 2 geneesmiddelen die ook bij ons in het kastje staan. Ja, Beerse is onlosmakelijk verbonden met Dr. Janssen.. Knap wat die man uit de grond heeft gestampt in zijn tijd.. En dat het zijn eigenheid heeft kunnen behouden in de grote J&J groep.

    1. Ja, inderdaad, hij was niet alleen een kei in zijn vak maar ook een briljant ondernemer! Vlak voor zijn dood was hij nog bezig met de ontwikkeling van een nieuwe aidsremmer die onlangs op de markt gekomen is, als ik het me goed herinner.

Geef een reactie

