Life is short, heels shouldn’t be

Een fasionista kan je me moeilijk noemen. Want wat lees ik als verklaring bij fashionista?

A person who dresses according to the trends of fashion, or one who closely follows those trends.

Nee, daar hoor ik duidelijk niet bij.

Door de week en soms in het weekend (jaja, AH is ook op zondag open!) draag ik het geweldige Albert Heijn uniform:

  • Die fijne, elegante werkschoenen 🙂 met stalen tip (er moest zo eens een hesp of een kaasbol op mijn voeten vallen) die een ware marteling zijn voor elke vrouw: veel te breed, te plat, en te log en te mannelijk. Goed om in ‘den bouw’ te werken, maar niet in een winkel!
  • Het werkjasje, zo’n flodderding waar ik maat S van neem, de trekkoordjes aan de zijkanten volledig bijtrek en er nog steeds geen taille te zien is…
  • De verplichte lange broek, dit om kijkfiles te voorkomen als wij tijdens het ‘vullen’ voorover buigen of omhoog moeten reiken. Volledig akkoord! 😉
  • Er hoort  nog een bruine voorbindschort bij, met het gekende naamplaatje:    Kan ik U helpen? Els  Het overkomt mij nog steeds dat klanten mij met Els aanspreken en dat ik, me niet meer bewust van het naamplaatje op mijn schort, hen vraag: ‘Moet ik u ergens van kennen?. Om door de grond te zakken als ze dan richting mijn naamplaatje wijzen…
  • Een papieren hoedje hoort er ook bij. De omtrek is gelukkig vergrootbaar, ik heb namelijk een grote hoofdomtrek. En toch valt het altijd van mijn hoofd als ik me buk. Geweldig is dat!
  • Bovendien mogen we geen gelakte nagels of kunstnagels dragen, geen ringen (heb ik toch niet) en geen armbanden, steeds opgerolde mouwen en ontblote onderarmen. Weg is de laatste mogelijkheid om ons iets of wat vrouwelijk te vertonen.

Als ik mezelf in dit uniform heb gehesen voldoe ik volledig aan de regel van 10:

  • 10 cm kleiner door die platte werkschoenen, wat dan weer gecompenseerd wordt door het hoedje van 10 cm
  • ik lijk wel 10 kg dikker
  • ik voel me nog nog amper 10% vrouw

Ik vraag me af of het niet mogelijk is om voor de vrouwelijke werknemers elegantere werkkleding te ontwerpen zonder aan functionaliteit te verliezen. Dat moet toch kunnen?

1005084_617482374937692_482844283_n

foto opening AH Turnhout, ik sta ergens onder de ballonboog

En thuis? Ja gewoon, een sweater van onze eigen winkel dan hé. Dus de hele week in werkkleding. Niet erg flatterend , ook vormeloos, maar tenminste met mijn eigen reclame achterop 🙂 en gemakkelijk in onderhoud!

Ik weet niet of mijn leeftijd de oorzaak is maar tegenwoordig ga ik in mijn vrije tijd meer en meer voor ‘tijdloos’. Wat dat dan ook mag betekenen. Klassiekers die je langer kan dragen zeker? Minder modegebonden. Want het lijkt of ik me niet meer thuisvoel in het modegebeuren. Dus ik koop veel minder en doe er veel langer mee. Er hangt wel een hoger prijskaartje aan, maar het ene compenseert het andere, nietwaar?

Mij zul je nooit zien in dierenprints of met glitterdingen. Dierenprints doen me, op de een of andere manier altijd aan de Pabo catalogus denken. 🙂

Zo ga je mij dus nooit zien:

2011013013092537392

Om je een idee te geven van wat ik graag draag, ik draag liefst kleedjes, zoals dit kleedje dat ik vorig jaar kocht, heel fijn om dragen. Zo vrouwelijk….

3639-21391--fullOm te voorkomen dat mijn inbox nu ontploft van de datingverzoeken: nee mannen, dat ben ik niet op de foto’s!!!

Dit kleedje hangt ook in mijn kast:

tumblr_mgwzqjt6SK1s3l8mso1_500

Ik hou niet van losse flodderdingen rond mijn lijf, het mag best aanpassend zijn. Misschien een compensatie voor de vormloze werkkleding?

Een decolleté mag best wel, maar mijn schouders hou ik liefst bedekt. In een kleedje met spaghettibandjes zal je me ook niet gauw zien, het mag (toch overdag 😉 )best wel wat stof om het lijf hebben. Dit is dus niet mijn stijl:

1073085_10201794325209311_1884150627_o

En bij een leuk kleedje hoort een mooie schoen. Liefst met een hakje. Geen sleehak en geen plateauzolen.

Zoals deze die ook in mijn kast staan:

Paper Dolls – 40s Dita Black Lacquer T-Strap pumps.

Ze maken me meteen 169+12= 181 cm groot!

Love little black dresses.

En wat handtassen betreft, ik heb niets duur maar droom van een tas van Niels Peeraer, jonge Belgisch ontwerper, die zijn echt het einde! Mooi cadeau om te krijgen 😉

10013916_686190681422871_1126046921_n

Tegenwoordig koop ik mijn kleding meestal online, in een goede webwinkel waar degelijke kwaliteit verkocht wordt met een eerlijke beschrijving en maattabellen met raadgevingen. Miskopen zijn bijna uitgesloten. En bevalt er iets toch niet, gewoon terugsturen.

Als ik nu nog wat meer de gelegenheid zou krijgen (of zelf creëren) om die spulletjes te dragen dan was ik een tevreden vrouw.

24 comments

  1. Ik draag ook ontzettend graag kleedjes en draag ze ook vaak omdat mijn job het min of meer vereist,…elke dag tut ik me op maar thuis loop ik altijd in jogging rond het liefst zonder make-up,….ga maar snel wat gelegenheden creëren,…..want je voelt je zoveel beter opgetut ( ik toch :-))

  2. Een mannenreactie op een vrouwenblogje: ik versta dat wel van dat opgekleed zijn. Ik zit gelukkig in een job waarin ik “casual” (jeans + blazer) mag/kan afwisselen met pakken. Alleen stropdassen draag ik niet graag meer. Voila, dat was even mijn vrouwelijke kant laten spreken 🙂

    1. Leuk dat jij wat mag afwisselen.
      Ik merk dat meer en meer mannen de stropdas niet meer dragen en dat sjaaltjes aan het opkomen zijn. Aan dat beeld moet ik nog wennen, heeft iets vrouwelijk.

  3. Prachtige kleedjes zijn het Els. Je hebt goeie smaak. En ja, steeds minder dassen. Ik vind dat zonde. Zeker op een feestje. Een man met een compleet pak is toch nog altijd een completere man… 🙂

  4. Je hebt een mooie klassieke kledingstijl en weet je: als ik je profielfoto zie past dat prima bij je 🙂 En een werkuniform….. lijkt me ideaal, scheelt een hoop twijfel voor de kast doordeweeks hahaha

  5. Ik heb me jarenlang verstopt in mijn eigen uniform, zijnde : mezelf niet graag genoeg zien om moeite te doen en bijgevolg vormeloos door het leven sukkelen. Dat beseffende vind ik je AH uniform nog zo een ramp niet.
    Jouw jurken zijn zeer smaakvol, ik zou ze ook in mijn kast willen. Van de schoenen blijf ik af want hoewel ik ze heel mooi vind zou ik er totaal niet elegant mee kunnen lopen, helaas …

    1. Dag Ellish, welkom hier! Ik kom in de komende dagen ook een kijkje nemen bij jou.
      Hopelijk heb je je ‘vormeloos’ leven voorgoed achter kunnen laten.

Geef een reactie

