Els- Elske- Elsje?

whats-in-a-name

Mijn officiële naam is Els, destijds zo gekozen door mijn vader. En daar ben ik blij mee. In die tijd stonden Carine en Hilde bovenaan de lijst van meest gegeven meisjesnamen. Els was redelijk origineel. Kort en krachtig, één lettergreep: Els. Dus goeie keuze paps!

Het was een paar dagen geleden dat een AH klant het naamplaatje op mijn schort zag, waar gewoon Els op staat, en mijn naam spontaan verkleinde tot Elske. Ik schrok daar een beetje van. Ik kende de man van haar noch pluim.  Maar achteraf gezien was het best wel lief van die oude, grijze man die gewoon even zijn verhaal kwijt wilde (het verhaal over de laatste levensmaanden van zijn vrouw die, dag op dag, een jaar geleden overleden was).

Vanaf dan ben ik er beginnen op te letten. En ik merkte op dat ik minstens in de helft van de gevallen met Elske of Elsje aangesproken word. Door collega’s, buren, vrienden,…

Mijn partner beperkt zich gewoon tot Els. Alhoewel, in de nachtelijke uren en achter gesloten deuren durft hij wel eens goochelen met dierennamen zoals: ‘tijger’, ‘beestje’, ‘duifje’, ‘zotte mus’ of ‘wilde poes’. 😉

Nu was ik mij aan het afvragen waarom zoveel mensen mijn naam verkleinen? Grappig eigenlijk want ik ben al lang geen kind meer. En ook geen bejaarde bij wie men ook al eens de neiging heeft de voornaam te verkleinen. Ik ben, met mijn 1,69m, ook niet echt klein te noemen. Waarom dan wel?

Mensen die mij in het echte leven kennen, ik verwacht reactie van jullie!

De anderen kunnen ook reageren natuurlijk, graag zelfs 🙂

 

18 comments

  1. Mijn madams naam wordt ook constant verkleind. Ik krijg daar behoorlijk de ‘wubbe’ van, eigenlijk. Zij stoort zich er niet aan. Maar toch: what’s the use? Hoedanook: ik hoor liever Els dan Elsje of godbetert Elske.

  2. mijn vrouw heet Ann, en ze noemen haar ook meestal Anneke. Het klinkt gewoon liever, zoals Elske ook liever klinkt dan het nogal afgebotte “Els”. Ik vind Els nochtans een mooie naam hoor… 😉

  3. Het klinkt toch goed, zo met verkleinwoordje, niet ? Alleszins beter dan Brubeck’s alter ego, ofwel zijn echte naam. Spijtig dat ik dat niet zelf heb kunnen kiezen.

    1. Jawel, Elske of Elsje komt wel positief over bij mij.
      En ik denk dat er, buiten jou, wel meer mensen rondlopen die niet echt tevreden zijn met hun naam. Niks aan te doen. Het zij zo.
      En zelf kiezen…waar zou je dan voor kiezen? Ook ni simpel.

  4. Als naamgenoot kan ik natuurlijk niet anders dan ook reageren. Ik denk dat mijn naam vroeger nooit verkleind werd. Maar toen ik ouder werd (halfweg de 20) begon dat af en toe wel voor te vallen. Ik wijt dat dan aan het ontstaan van een zachter imago. 🙂 Geen idee eigenlijk. Ik vind het in alle geval niet erg. Els op zich vind ik ook wel een redelijk hard klinkende naam. Dus het stoort me eigenlijk helemaal niet als ze daar Elske of Elsje van maken. Ik denk dat mensen daar gewoon vooral hun sympathie willen mee tonen. Net als die oudere man die zin had aan een beetje aandacht. Ik heb ook wel zeer veel klanten die me Elske noemen.

    1. Je zou wel eens kunnen gelijk hebben Els. Het gebruik van Elske neemt inderdaad toe met de leeftijd.
      En ja, Els bestaat uit 1 lettergreep en die e klinkt nogal scherp.

  5. hallo ELS ,
    hihi ik wil hierop zeggen dat het als possitieve reactie is tov u als persoon ! als sympathie eigenlijk , niet omdat Els niet mooi is hoor , zeker nie maar als tegemoetkoming in een vorm van vriendelijkheid ! waarom we dat doen weet ik ook nie maar het is zo gegroeid denk ! Ik vrees dat ik da zal blijven doen , soms Els en soms Elsje ! zie dit dan als een vriendschapsbegroeting en zeker NIET minder !!!!!!
    Buur (tje 😉 ) Ingrid

Geef een reactie

