photochallenge 52 weeks 18/52

Het is algemeen geweten dat de Antwerpse Kempen nog redelijk katholiek is. Ik verwonder me telkens weer over het aantal inwoners dat hier, in Beerse, de zondagsmis nog bijwoont.

De gemeente is dan ook bezaaid met kapelletjes van allerlei slag, grote, kleine, oude en minder oude, uitzonderlijk mooie (geklasseerde) en minder mooie zoals onderstaande.

Op 400m van onze deur vind je deze, vrij nieuwe kapel. Niet echt een schoonheid te noemen maar daar gaat het me niet om. Wel om het feit dat er tijdens de meimaand (=Mariamaand)  ’s avonds in groep gebeden wordt tot Maria. De krukjes die je opgestapeld ziet staan in de kapel worden dan voor de kapel geplaatst en iedereen kan deelnemen aan de verering van Maria.

Vorige jaren was de kapel tijdens de meimaand ook versierd met witte en blauwe servetbloemen, maar dit jaar is dat niet het geval.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERAAls ik de oudjes daar ’s avonds gezellig bij elkaar zie zitten zou het me niet verwonderen indien die Spa fles met jenever gevuld zou zijn 😉

 

13 comments

    1. In mijn jeugd had iedereen er zo wel enkele exemplaren in de keuken staan. De ronde of de vierkante versie. Waarbij ik plots tot het besef kom dat ik inderdaad al grootmoeder had kunnen zijn 🙂

  1. wij zijn gisteren met de fiets naar een bedevaartsoord gereden in de buurt van Oudenaarde.
    Niet dat we zo katholiek zijn hoor, maar de terrasjes in de buurt zijn zo’n bezoek wel waard. En wie weet brengt het aangestoken kaarsje in de kapel wel geluk… 😉

  2. Ook hier al heel wat kapelletjes gezien en inderdaad, de versieringen ontbreken dit jaar, tenzij dat pas gedaan wordt rond Hemelvaart. Ik ga daar eens op letten.

Geef een reactie

