ecocheques…ja maar

Voor de mensen die de ecocheque niet kennen, vooral Nederlandse lezers, denk ik dan (?) nog even uitleggen:

De ecocheque is een cheque die de werkgever aan zijn werknemers kan aanbieden als extralegaal voordeel (zoals een maaltijd- , cultuur-, sport- of geschenkcheque). De ecocheque wordt niet beschouwd als loon. Er hoeven dus geen belastingen of sociale lasten op betaald te worden, als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Je kan maximum €250/jaar aan ecocheques ontvangen van je werkgever.

De werknemer kan die cheques gebruiken om ecologische producten en diensten aan te kopen, zoals isolatiemateriaal, planten, spaarlampen, fietsen,…Het is mogelijk om de ecocheque op te sparen om bijvoorbeeld een duurdere investering in energiebesparing te doen, een fiets of een energiezuinige wasmachine aan te kopen enz.

Het was oorspronkelijk de bedoeling van de Belgische regering om met dit systeem de aankoop van ecologische producten te stimuleren.

Maar, wat de meeste consumenten niet weten is dat het hele systeem weer ‘op z’n Belgisch’ geregeld is. Zo bestaan er 2 verschillende soorten ecocheques: Eco Pass en Ecocheque elk met hun eigen instantie die instaat voor de uitbetaling ervan. De handelaar kiest zelf welke soort cheques hij wil ontvangen. De bewuste cheques moeten dan ook bij de daaraan verbonden terugbetalingsinstelling bezorgd worden.

Met onze fietswinkel kozen wij er voor de 2 soorten cheques te aanvaarden. De klanten kunnen met hun cheques in een fietswinkel letterlijk alles betalen: fietsen, accessoires, herstellingen,… Dat zal misschien wel extra omzet meebrengen, was onze motivatie.

Maar de overheid maakt het ons niet gemakkelijk, het hele systeem is zo verwarrend voor de handelaar dat er voor ons heel wat tijd verloren gaat aan de verplichte administratie.

Even overlopen:

Wij ontvangen de cheques en sparen ze op tot we een behoorlijk bundeltje hebben om op te sturen. Bij de ene instantie dienen de cheques één voor één (pfff) afgestempeld te worden, bij de andere instantie dient  een gedeelte afgescheurd te worden.

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

De cheques moeten vervolgens gesorteerd te worden volgens waarde en er moet een afgifteborderel ingevuld te worden. Aantal cheques van elke waarde noteren, alles optellen en totaal aantal cheques noteren. Bij de ene instantie moeten ze per waarde gebundeld worden met een elastiekje, bij de andere is dat absoluut verboden.

En dan die verschillende waarden van de cheques, €9,04 geef toe dat slaat toch nergens op, kon dat niet afgerond worden?

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

Vervolgens belanden de al dan niet gebundelde en al dan niet afgestempelde cheques met het bijhorende afgifteborderel in een omslag. Wil je er als handelaar zeker van zijn dat de omslag niet verloren gaat dien je ze aangetekend te laten bezorgen, zo niet loop je het risico dat de cheques verloren gaan. Aangetekend opsturen kost ons weer geld en een verplaatsing naar het postkantoor.

De cheques komen aan bij de bevoegde instantie. Als handelaar betalen wij, weer afhankelijk van de instelling 3% of 5% verwerkingskosten.

De waarde van de cheques verminderd met de verwerkingskost wordt 3 weken later, als alles goed verlopen is, op onze rekening gestort….

Het is wel zo dat het hele systeem voor de handelaar wel wat extra omzet tot gevolg heeft. Maar telkens ik bezig ben met de verwerking van de cheques vraag ik me af of het sop de kolen wel waard is. En onze klanten kunnen maar niet begrijpen dat er geen extra korting meer af kan als ze met ecocheques betalen, omdat ze er geen idee van hebben wat er voor ons handelaar allemaal bij komt kijken voor we aan onze centen zijn.

Een mogelijke oplossing zou zijn dat de overheid voor één duidelijk eenvoudig systeem (één soort ecocheque met één uitbetalingsinstantie) zou kiezen. Waarom moet het in België toch altijd zo ingewikkeld?

Wat wij nu wel eens doen om die extra verwerkingskost te vermijden is met de cheques van onze klanten zelf ecoproducten aankopen, zo schuiven we de kost door naar een andere handelaar…een doordachte oplossing van mezelf 🙂

Tot zover mijn gezaag en geklaag, ik ga nu naar het postkantoor 😦

 

23 comments

    1. Als Belgische werknemer ben ik er 🙂 mee (want ik krijg ze ook als extraatje bovenop mijn loon bij AH) als handelaar ben ik er zowel 🙂 als 😦 mee.

  1. Zou het niet gemakkelijker zijn voor de handelaars als er – zoals bij de maaltijdcheques – een elektronische versie van zou bestaan? (Of bestaat die misschien al?)

    1. De elektronische versie bestaat niet. Volgens mij hoorde ik ergens stemmen om het ecocheque systeem af te schaffen. Wat betreft maaltijdcheques, ik krijg nog altijd de papieren versie van mijn werkgever. Dat is blijkbaar ook nog niet voor iedereen.

    1. Dat is waar. Maar ze blijven wel een jaar, of langer, geldig. Tip: besteed ze aan plantjes voor de vrouw, vrouwtje blij en jij hebt weer goede punten gescoord…

  2. Mijn hemel dit noemt onmogelijk omslachtig….. verschrikkelijk……. En idd ook deze Nederlandse was niet bekend met dit fenomeen, wat we maar zo gaan houden denk ik 😉

  3. [ De ecocheque is een groene cheque of milieucheque die alleen gebruikt kan worden om ecologische producten en diensten aan te kopen, zoals isolatiemateriaal, spaarlampen, planten, oplaadbare batterijen, treinkaartjes van de NMBS, fietsen,… ]

    Dat is mooi in theorie. Ik heb er vorig jaar een klopboormachine mee gekocht. Eco?

    1. Nog zo’n lek in het hele systeem. Het is als handelaar genoeg dat je producten aanbiedt die betaald kunnen worden met ecocheques, maar je moet bij aanvaarding van cheques niet specifiëren welk product de klant ermee aankocht.

  4. Ik heb ze een tijdje gekregen. Vermits ik nog thuis woon, vond ik het vooral onhandig. Ik moest mijn best doen om ze binnen de vervaldatum op te krijgen. Gelukkig kan je er ook treintickets mee kopen en biologische voeding.

  5. Dat is toch echt typisch Belgisch hé, dat zoiets anno 2014 nog bestaat,…zoiets kan toch makkelijker geregeld worden,…zowel voor de handelaar als voor de consument, wij hebben er trouwens altijd al nieuwe fietsen mee gekocht :-), ocharme besef ik nu!!

Geef een reactie

