photochallenge 52 weeks 27/52

Afbeelding 13

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

Dit is de pastorie van Beerse gelegen in de, hoe kan het anders, de Pastoriestraat.

Ik zou jullie een hele beschrijving van het gebouw kunnen geven met een opsomming van de veranderingswerken maar ik beperkt mij tot enkele leuke details

  • Als je denkt van op de bovenste foto de voorgevel te zien heb je het mis, het is de achtergevel.

Bij classicistische gebouwen zie je wel eens meer dat de voorgevel identiek is aan de achtergevel. Midden door het huis loopt een gang van voordeur naar achterdeur met links en rechts de woonvertrekken.

Aan de eigenlijke voorgevel (dus niet zichtbaar op de foto)  zie je een wapenschild van de abt Marcellus De Vos, die de bouwheer van deze pastorie was. Dat wapenschild vertoont een vos (naar de naam van de abt) en drie druiventrossen (ongetwijfeld een wijnliefhebber 😉 )met daaronder zijn kenspreuk ‘Caute et suaviter’ behoedzaam (als een vos) en aangenaam (als druiven).

  • Vroeger was dit gebouw omgracht.

Dit zorgde voor bescherming, maar ook voor een bestendige visvoorraad. Er waren vroeger nogal wat dagen in het jaar, bijvoorbeeld alle vrijdagen, waarop de gelovigen geen vlees, maar wel vis mochten eten.

  • Deze pastorie was tot ver in de 19de eeuw het enige huis in Beerse met een verdieping.
  • De twee bijgebouwen aan weerszijden van de pastorie herbergen een washuis, een bakoven en een bergplaats voor brandhout en turf.
  • De toenmalige pastoor huurde van de ouders van de toenmalige abt een naastgelegen akker van 36 roeden (=500 vierkante meter) voor de prijs van twee jaargetijden (=jaarlijkse missen ) voor het gezin. Zo kon hij zijn domein wat uitbreiden en werd het gebouw omgracht. De gracht werd later weer gedempt om plaats te maken voor de aanleg van een weg.
  • Ik vroeg me af of de huidige gevelkleur ook de oorspronkelijke gevelkleur was, maar daar heb ik geen informatie over kunnen vinden.

 

12 comments

  1. Wel. Bij het zien van de foto dacht ik: in een ander (bleker) kleurtje zou het gebouw mooier zijn en toen zag ik het monumentenbordje. Aha. Vermoedelijk gaat het hier dus om de oorspronkelijke kleur. Mijn vorig beroepsleven bracht me namelijk in aanraking met restauraties van zo’n gebouwen en ik heb daaruit geleerd dat de mannen (en in mindere mate vrouwen) van monumentenzorg een zeer sterke voorliefde hebben gebouwen te restaureren volgens de oorspronkelijke toestand van het gebouw. Zo ook voor het kleurgebruik.

    1. Ossenbloedrood is volgens mij nog veel donkerder rood, vergelijkbaar met de kleur die je dikwijls op scandinavische huizen aantreft.
      In het gebouw bevind zich nu het parochiesecretariaat. De pastoor woont in deelgemeente Vlimmeren.

Geef een reactie

