mijn ideale leven

Voor wie het nog niet doorhad: we zitten volop in de komkommertijd!

Het nieuwsbericht brengt ons dezer dagen niets nieuws. Besparingen die er onvermijdelijk gaan komen, wereldwijde onrust en oorlogsdreiging, De regeringsvorming die nog steeds niet rond is, het oprukkende ebola-virus,…En dan heb je nog de faits divers die plots aan grootheidswaanzin gaan lijden en verheven worden tot nieuws van wereldbelang. Zoals de koninklijke familie die op vakantie gaat, koningin Fabiola die plots oud en versleten blijkt te zijn (maar haar haar zit nog steeds goed), ruzie over het eigendomsrecht van een aap-selfie,….

Ook in blogland heerst er blogstilte, iedereen is met vakantie of is in eigen tuin van de zon aan het genieten. Bijgevolg blijft de bureaustoel voor het computerscherm leeg.

Ik verwacht dat die stilte weldra gaat doorbroken worden met een overaanbod van vakantieverhalen. Laat ze maar komen, die verhalen. Liefst met mooie foto’s erbij, hè mensen! Zo geniet ik, als voorlopige thuisblijver, ook een beetje mee. En later in het jaar is het mijn beurt, dan kan ik jullie laten watertanden met zonovergoten foto’s van Barcelona en van een andere, nog te bepalen, vakantiebestemming.

Ondertussen geniet ik nog van de planpret, opzoekpret, en zit mijn hart vol verlangpret naar mijn vakanties die eraan komen. Zo gebeurt het wel eens dat mijn gedachten afdwalen naar verre, mooie oorden die ik graag eens zou opzoeken. Of waar ik, in mijn perfect gedroomde leven, misschien zelfs zou willen wonen.

Mijn perfect, gedroomde leven…hoe zou dat eruit zien?

Het zou zeker aan een aantal basisvoorwaarden moeten voldoen:

  • Ik zou dicht bij de natuur willen leven. Een huisje met genoeg ademruimte eromheen. Eric mag natuurlijk mee. De rest van mijn naaste familie ook, al vrees ik dat mijn perfect, gedroomde leven niet aansluit bij hun wensen. Dan ben ik maar het buitenbeentje, de zonderling  in de familie, niet erg. Elke familie heeft wel zo’n zonderling die niet netjes in het rijtje past.
  • Ik zou zoveel mogelijk een zelfvoorzienend leven willen leiden. Zoveel mogelijk onafhankelijk van anderen wat betreft energie, voeding, water, inkomen…. Daar heb je natuurlijk de nodige fysieke ruimte voor nodig. Dus ik vrees dat ik naar het buitenland zal moeten trekken om mijn perfecte leven waar te kunnen maken. En dan gaan mijn gedachten naar Frankrijk. Niet te ver weg, vriendelijke bevolking, mooie natuur, genoeg ruimte,….En als ik dan toch voor een streek moet kiezen dan worden het zonder twijfel de Pyreneeën. Daar verloor ik tijdens eerdere vakanties mijn hart. Het moet daar nog ergens liggen, op een berghelling, naast die rots waar we ons knapperig stokbrood met schapenkaas verorberden. Niet te warm in de zomer en sneeuw in de winter. Ik ben ervan overtuigd dat diegenen die een zelfvoorzienend leven leiden er in de toekomst wel gaan bij varen. Velen denken dat dit in deze welvarende tijden een utopie is, maar ik denk net het tegenovergestelde.
  • Ik zou een sober leven leiden, geen overdreven luxe, zeker niet wat betreft huisvesting. Het materialisme waar ik mij nogal dikwijls aan stoor, waar ik willen of niet, in meegezogen word, wil ik achter me laten. Doe mij maar een oude boerderij, met oude meubelen, gezelligheid alom. Maar wel een rijkelijk gevulde voorraadkast kamer graag! Ook een broodbakoven. Een internetaansluiting en een logeerkamertje dat altijd klaar is om gasten te ontvangen zijn dingen die ik ook zou appreciëren. En natuurlijk een grote tafel om buiten te eten.
  • Ik zou mijn best doen om me te integreren. Er zijn Franse gewoonten die ik maar al te graag overneem. Een glaasje tafelwijn bij het eten, wat rustiger aan tijdens de warmste uren van de dag, naar de plaatselijke markt gaan, dagelijks vers brood halen of zelf bakken, het eenvoudige leven,…
  • Een klein groententuintje, indien mogelijk. En enkele fruitbomen. Net genoeg om aan onze eigen behoeften te voldoen. Met rotsachtige bodem zal dit misschien wel onmogelijk zijn.
  • Dieren krijgen zeker hun plaats in mijn ideale leven. Kippen voor de eieren, schapen en geiten voor de melk, 2 honden,…
  • Wat ik zou doen om de kost te verdienen? Ik hou van dieren en ik hou van artisanale producten. Dus ga ik beide combineren en ik start een kleinschalige kaasmakerij. Daarbij denk ik aan schapen- en geitenkaas. Ik denk dat ik het op commercieel gebied wel efficiënter zou aanpakken dan de Fransmannen. Want ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze het op zakelijk vlak er niet altijd het maximum uithalen. Dat merkte ik op tijdens onze vakanties. Misschien zijn ze gewoon sneller tevreden, dat zou ook kunnen. Mezelf kennende zou ik strenge grenzen moeten trekken i.v.m. steeds meer en beter willen. Het zou net mijn bedoeling zijn om daar vanaf te stappen. Maar een mens vervalt nogal gemakkelijk in oude gewoonten.

Het is natuurlijk allemaal ‘ik zou’, want het is niet zo en het zal nooit zo worden. Maar dat neemt niet weg dat ik er plezier in had om jullie even mee te slepen in mijn fantasie. Zeker nu, in de komkommertijd. Dan mag het allemaal wat luchtiger, niet?

Mensen die nu denken ‘Els, gij bent nen dromer!’, wel die geef ik volkomen gelijk.

33 comments

  1. Kromkommers, zwijg er van. De frigo ligt er vol van. In ons lichtelijk zelfvoorzienend plan hadden we 4 planten gezet, sjonge, een beetje van het goede teveel met dit weer 🙂

    1. Zelf heb ik eerder een recept voor komkommersoep geplaatst. Elders lees ik weer een recept voor komkommersalade.
      Recht of krom, zuur of zout er is toch ook wel mee te experimenteren.

      Smakelijke groet,

    1. Ik had het nog niet in de gaten…natuurlijk vind ik jou nog nen toffe blogger!
      Blijkbaar worden er bij die widget maximum 50 sites getoond. En dan wel de laatste 50 die je gaan volgen bent. Jij was wel één van mijn eerste hé, Bentenge. Dat betekent toch ook al wat. Dus viel je net uit de boot.
      Ik heb het opgelost, enkele sites die ik volgde maar waar het nogal stillekes was van hun kant, heb ik ontvolgt (of hoe noem je dat). Grote schoonmaak dus.
      En zie, jij komt weer in mijn lijstje 🙂

  2. Het was weeral heel leuk om te lezen , Ik zie het al helemaal voor mij zene Elske 😄! Wij zouden dan ook zeer graag op logement komen 😄!! Maar gingen wij niet een b&b openen met zen zessen ? Dat was ook een utopie zeker 😄? XXX

  3. dromen mag toch, Els?
    Ik ben het zelfs met sommige punten eens met jou, zoals het buitenbeentje zijn. Ben ik eigenlijk ook wel, ik hoef niet zo noodzakelijk de plekjes op te zoeken die de modale toerist opzoekt, wel integendeel. Er zijn zoveel schatten te ontdekken buiten die platgetreden paden!
    En wat meer beleven van de natuur zou ik ook graag willen.

    Ik blijf maar meedromen… 😉

    1. Hier is de (letterlijke) komkommertijd al voorbij. Stoeferig zal ik nu maar zeggen dat mijn eigen kweek véél beter smaakt dan de gekochte versie !
      En dromen … wie doet dat nu niet graag ?

  4. Ooooooooooooo, ik zou me volledig vinden in dat ideale leven van je. Meer nog, ik zou je verschrikkelijk zat voeren en een document laten tekenen waarmee ik dat leven totaal overneem :).
    Inderdaad kalm in Blogland. Zelf ben ik ook nog aan het werk – nog twee weekjes en we zijn er ook vandoor richting zon.

    1. Mij zat voeren? Dat gaat je behoorlijk wat geld kosten mr. Pannenkoek. Maar je zal niet weten wat je meemaakt. Ik verander in een echte spraakwaterval.
      Ga toch gewoon mee….zo te zien zijn er meerdere bloggers met hetzelfde gedacht. We kopen een volledig Frans dorpje op en we noemen het Blogville….

        1. Volgens mij beschik jij wel over de nodige dossierkennis ter zake. Hierbij benoem ik je tot schepen van onozeldoenerij.
          Zelf neem ik het ambt van feestelijke aangelegenheden voor mijn rekening.
          Samen met rob (culinaire aangelegenheden) vormen we de kern van het gemeentebestuur. De rest van de postjes laten we voor de serieuze mensen, die zijn er meer dan genoeg

  5. Vakantiefoto’s van Barcelona… daar kijk ik naar uit, wij zijn dit jaar ook geweest en het was super!
    Het is fijn om weg te dromen…
    En de komkommertijd… Schone Moeder heeft er al veel soep van gemaakt, de diepvries zit vol 🙂

  6. Wat in het vat zit, verzuurd niet….een onbekend spreekwoord voor mij, heb het even moeten opzoeken. Binnenkort kunnen wij genieten van wat in het vat zit 🙂

Geef een reactie

