het sukkeltje

Sinds enkele weken zien we hem regelmatig in onze tuin.
De merel met de bijna kale kop, het sukkeltje.

Grappig zicht, op afstand doet hij me steeds aan een kleine gier denken. Zoals andere tuinvogels  komt ook hij regelmatig een graantje meepikken van het kippeneten.
Volgens mij is het een vrouwtje (bruine bek en bruinige pluimen), een oud vrouwtje dan wel.
Echt vinnig is zij niet meer.

Vanmorgen was ze de fietswerkplaats in gevlogen en zat daar rustig op een fiets. Ze zat ons gewoon aan te kijken. Het leek wel of ze ons iets wilde vragen. Volgens mij is ze niet alleen oud maar ook dement. Gewillig poseerde ze voor onderstaande foto’s. Twijfel weg, het is dus echt een vrouwtje! 🙂

Nadat ze nog een souveniertje had achtergelaten op een fietszadel hebben we haar met voorzichtige hand naar buiten geloodst.

Het zou mij niet verwonderen als ik ze één van deze dagen dood zal terugvinden, want de winter zal ze niet overleven zonder haar hoofddeksel.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

19 comments

  1. Misschien kan je haar een mutsje breien om de winter door te komen? Ik denk wel dat zo’n gewillige ik-ga-graag-op-de-foto vogel best wel blij zou zijn met zo’n fashion statement.

    1. Ik heb in mijn kelder nog een grote zak breiwol staan van de bomma. Breien is niet mijn sterkste kant maar ik kan wel een mutsje in fijn haakwerk maken. Ik kies voor een model met pompon in een felle kleur. Het beestje zal er deugd van hebben!

  2. ik voelde me direkt aangesproken bij het woord sukkeltje
    tot ik de foto zag en toen wist ik het ……………….. ik ben het nie
    mercikes buurtje voor de bijgevoegde foto

    groetekes
    happy buurtje (die hopelijk de winter overleefd ) 🙂

  3. Even een aanvulling op bovenstaande blog.
    Vanmorgen zag ik in de tuin een tweede en zelfs een derde merel met hetzelfde probleem. Dat vroeg voor wat opzoekwerk. En jippiejajee, het blijkt een volkomen normaal fenomeen te zijn. Merels ruien van eind juli tot eind oktober, na een druk broedseizoen van 2 tot 3 nestjes.
    Ze zullen de winter waarschijnlijk wel overleven 🙂

    1. omdat ik nogal een curieuzeneuske ben dat graag bijleert, zoek ik ook graag dingen op als ik niet zeker ben van iets. En omdat ik eigenlijk wel twijfels had of het wel een merel is die je als huisdier mocht verwelkomen, zocht ik ook één en ander op.
      Zou het kunnen dat het gaat om een mereljong?
      Ik vond nl. foto’s die er heel erg op gelijken: keyfo.wordpress.com/2010/08/30/jonge-merels/

      1. Dat zou inderdaad ook kunnen Billy, te meer omdat ik er nu een drietal in mijn tuin heb.
        Jong of vogel in de rui, zou allebei kunnen. Spijtig dat ze het ons niet kunnen vertellen.

  4. Ben ik de enige die denkt dat het misschien nog een jong beestje is met her en der nesthaartjes? Zo vind ik het eruit zien eigenlijk…… Maar het is wel een beetje een sneu aangezicht mee eens….

Geef een reactie

