photochallenge 52 weeks 31/52

 

IMG_3957

 

de heide staat nu in bloei, ook in Beerse

En dan wil ik het nog even over iets heel anders hebben, namelijk het Bèèrs dialect:

25 jaar geleden besliste ik om in de Antwerpse Kempen te gaan wonen, de liefde achterna.

Komende van het Brabantse Leuven had ik het moeilijk. Niet enkel met de nieuwe omgeving, nieuwe job, het feit weg te zijn van mijn ouders, nee vooral met de taal. Dat Kempens klonk me zo vreemd in de oren, ik had moeite om mensen te begrijpen. Wat een vreemde uitspraak, onbekende woorden en uitdrukkingen. Geleidelijk aan is het me toch gelukt, ik geraakte volledig ingeburgerd en ging zelfs van deze streek houden.

Maar mijn uitspraak is niet verkempenst. Ik spreek nog gewoon AN met een Brabants accentje. En dat accentje is blijkbaar nog duidelijk te horen want verleden week vroeg een klant nog aan me ‘Ben jij niet van Leuven?’ Stiekem was ik nog een beetje fier op het feit dat ik toch nog iets van mijn geboortestreek met me meedraag.

Wil je weten hoe echt Bèèrs klinkt? Bekijk de link hieronder dan even:

https://www.youtube.com/watch?v=QCwmRisICuM&list=UUgUSLm11YU2gYfyrfdZIPRA&index=10

12 comments

  1. Uit mijn thuisgemeente (Maldegem) komt prof Taeldeman die heel zijn carrière aan dialecten heeft gewijd. Hier hoor je hem zelf bezig :http://youtu.be/u7ev4yzkZME
    Ondertussen ben ik al een beetje ‘verbassedeerd’ maar onder de familie ‘keu kik nog goe plat klapn zille’
    Eigenlijk is het jammer, maar onze kinderen kunnen geen dialect meer, zowel het mijne als dat van mijn man kennen ze niet.

  2. Mooie foto. Heerlijk wandelen op de hei. Al die mooie kleuren. Des te ouder ik word, des te meer ik van de herfst kan genieten.
    Versta geen klap van die cowboy. Nou, wees maar blij hoor, met je ABN

Geef een reactie

