lekke fietsband en hoge hakken….wat nu?

Deze blogpost is er speciaal voor Carrie.

Want, Carrie, wij vrouwen willen onze problemen toch ten allen tijde zelf (lees: zonder mannelijke hulp) kunnen oplossen, nietwaar?

Terug naar de titel…Carrie reed, zoals we hier in de Kempen zeggen, plat met haar fiets…

Vooreerst, dit kan meestal voorkomen worden:

  • Check (of laat checken) je bandendruk regelmatig, elke 2 maanden. Bij een goede fietsenmaker is lucht gratis, maak daar gebruik van!
  • Controleer de staat van de buitenbanden. Investeer in een iets duurdere antilekband, die is op termijn goedkoper.

Je rijdt toch plat…wat nu… Je zou luidkeels ‘brand, brand’ kunnen roepen. Dit is de kreet waar je statistisch gezien het meest reactie op krijgt. Maar…. dat willen we niet.

We gaan het zelf oplossen! Hoe? Je kan dit oplossen door de band te plakken. Maar dit is zo omslachtig, bovendien worden je handen vuil, breken je nagels, begin je te transpireren met uitgelopen make-up tot gevolg…..De band plakken is verschrikkelijk ouderwets, bijna middeleeuws (beetje overdreven natuurlijk, toen waren er helemaal nog geen binnenbanden 🙂 )

Wij, moderne vrouwen, zijn mee met de tijd!

Jij gaan de toegestroomde kijklustigen imponeren met een snelle, eenvoudige en efficiënte herstelling om ze vervolgens totaal verbouwereerd achter te laten, wedden?

Het is tijd om je Kors handtas boven te halen Carrie. Met een elegante zwaai haal je daar volgende items uit. Een lipstick, deo, notaboekje…..nee…dat niet…. in die super bagorganizer van jouw vind je moeiteloos een stel bandentrekkers, een schaartje, een minipompje en het wondermiddel…een Gaadi binnenband.

Je gaat van start met de klus.

Je legt je fiets zacht op de grond of omgekeerd op zadel en stuur in de berm. Hierbij ga je natuurlijk als een lady door de knieën, Carrie, want je draagt een rok!

Plaats je fiets zo dat het wiel met de lekke band vrij kan draaien. Voor- of achterwiel, dit maakt geen verschil. Je gaat het wiel namelijk niet uit de fiets halen. Jaja mannen, ik zie jullie verbaasde blikken al…

Carrie, ga vervolgens zelfzeker te werk en plaats een bandentrekker tussen de buitenband en de velg en trek hem in de richting van de spaken. Blokkeer de bandentrekker door hem achter een spaak vast te haken. Herhaal dit met een tweede en eventueel een derde bandentrekker tot je buitenband volledig aan één zijde over de rand van de velg zit. Peuter de binnenband er tussenuit.

Wel even oppassen voor je nagellak. Knip de binnenband door en verwijder hem volledig.

Neem de Gaadi binnenband uit het doosje.

Nee Carrie, hij is niet stuk, het is een buitenband met 2 uiteinden! Deze supergeweldige uitvinding werd , ik geef het niet graag toe, door een Nederlander gedaan 😉 en is sinds kort bij jouw fietsenmaker te verkrijgen. Pomp wat lucht in je binnenband, dat werkt gemakkelijker.

rb-436663

 

Probeer ondertussen de priemende blikken van de met verstomming geslagen mannen die over je schouder meekijken te negeren. Het lachen zal hen snel vergaan!

Steek eerst het ventiel door de velg en plaats vervolgens de band, te beginnen met het korte uiteinde,  over de ganse lengte tussen de velg en de buitenband. Als het goed is komen de uiteinden samen. Duw de buitenband met de handen terug tussen de velgranden. Nu zet je de band op druk. Bijna klaar.

Kijk vervolgens enkele seconden over je schouder de toegestroomde mannenmassa recht in de ogen met een blik van ‘zie je wel dat ik dat kan’.

Fris je handen even op met de alcoholgel en een papieren zakdoekje uit je handtas.

Zet je fiets weer op beide wielen, ruim alles weer op, en je bent klaar om je fietstocht verder te zetten.

Wedden dat je door enkele verbaasde blikken wordt nagekeken?

24 comments

  1. Wat handig zeg, wat ze tegenwoordig niet verzinnen. Ik wil er wel eentje. (Maar alleen voor het geval er in de weide omtrek geen enkele man in strakke wielrenner broekje valt te bekennen natuurlijk:-)

  2. OMG, ik voel me zo VEREERD!! Jij wijt een hele blog aan Carrie,……en dan nog zo’n bruikbare!!! En met oog voor detail ;-), ze zitten verdorie allemaal juist :-). Deze blog wordt afgeprint en gaat mee in mijn fietstas!! En ik ga vandaag nog stoppen bij de fietsenmaker voor zo’n band 🙂 en ook om mijn bandenspanning na te laten kijken :-), maar ik was toen gewoon in glas gereden,…….dank je!!!! Ik zit hier met een geweldige smile op mijn lippen!!!

    1. Mijn eigen fietsbanden controleer ik ook elke 2 maanden en ik moet er maar 2 maal per jaar extra lucht in blazen….
      Racebanden zijn hier wel een uitzondering op. Die bandenspanning controleer je natuurlijk iedere keer voor je gaat rijden.

  3. Hehe, de zin “Carrie, ga vervolgens zelfzeker te werk en plaats een bandentrekker tussen de buitenband en de velg en trek hem in de richting van de spaken” doet me echt wel glimlachen. Vooral dit stukje zou ik graag eens zien.

Geef een reactie

