keuzestress

Mensen hebben graag veel keuze, zo wordt gezegd. Maar is het ooit al onderzocht of we dat daadwerkelijk ook willen? Wordt het ons niet ingefluisterd door de consumptiemaatschappij waarin wij leven?

Laat het duidelijk zijn dat ik een overtuigd tegenstander ben van ‘veel keuze hebben’. Dat is trouwens de enige reden waarom ik niet graag naar zo’n mega grote supermarkt ga. Dan heb ik last van keuzestress.

Sta je daar in een gangpad dat van voor tot achter, van boven tot onder, zowel links als rechts, gevuld is met toiletpapier. Op welke basis maak je dan in godsnaam een keuze uit het overweldigend aanbod?

Door het lezen van de tekst op de verpakkingen word je overspoeld met informatie die volgens de fabrikanten belangrijk is om de juiste keuze te kunnen maken: enkellaags, dubbellaags, 3 laags, 4 laags, super dik, luchtkussentjes, geavanceerde weeftechnieken, vochtig, droog, geparfumeerd, wit, gekleurd, motiefjes en decors, anti-allergisch, CO2 neutraal, bio-afbreekbaar, extra sterk, extra comfort, met aloë vera, luxe, verzorgend,…. noem maar op….

Informatie die helpt je keuze te bepalen? Het tegendeel is waar! Aan het oorspronkelijke doel van toiletpapier, namelijk het schoonvegen van je derrière, wordt helemaal voorbij gegaan. Er wordt in alle talen over gezwegen. Heb jij volgende tekst al op een verpakking toiletpapier zien staan?  ‘Popla veegt gewoon goed schoon!’ of ‘Een extra propere poep, het is Page die het doet!’ of nog ‘Voor een poep proper en rein, Scottex moet het zijn!’? Geef toe, over het eigenlijke doel van toiletpapier wordt niet gesproken.

Uiteindelijk waag je toch een poging tot het maken van een keuze. Je neemt één verpakking uit het rek, keert ze om, duwt erop, ruikt eraan, leest al die onnodige informatie…. je betast er nog één…. en nog één….en nog één. Want je wilt toch het beste kiezen voor je geld? Iedere verpakking ondergaat hetzelfde lot. Aan het eind van het gangpad gekomen weet je niet meer wat je aan het begin van het pad gelezen hebt. Na enige minuten van vergelijkende studie laat je geheugen je uiteindelijk in de steek, je merkt op dat je daar al 15 minuten staat te kiezen en dat je eigenlijk dringend naar huis toe moet, je kijkt even naar de camera die tegen het plafond hangt en realiseert je dat aan de andere kant waarschijnlijk iemand zit te gniffelen om jouw raar gedrag. Je geraakt lichtelijk geïrriteerd omdat je nog steeds geen keuze kan maken, je loopt nog een laatste keer helemaal door het gangpad, grijpt willekeurig een verpakking uit het schap, gooit het in de winkelwagen om vervolgens aan het tempo van een snelwandelaar naar de kassa te spurten. Geen tijd meer voor de rest van je boodschappen. Stom toiletpapier!

Bij je eerstvolgende toiletbezoek denk je gegarandeerd: ‘er bestaan zoveel mooie, originele soorten toiletpapier, waarom koop ik toch steeds het meest saaie?’ Vervolgens trek je enkele blaadjes van de gewone 3 laagse, geurloze, motiefloze, fantasieloze witte rol.

Waar is de tijd van de mosselschelpen, sponzen en gescheurde kranten? Toen was het nog simpel, toen had je tenminste geen andere keuze….

P.S. Voor de mensen die denken dat ik een obsessie heb voor het kleinste kamertje, wil ik even zeggen dat het louter toeval is dat bovenstaand bericht komt na dit en dit.

33 comments

  1. Volgens mij is er al eens onderzoek gedaan naar aantal keuzes die we nog prettig vinden. En de meeste mensen vinden een groot aantal keuzes niet fijn, dan krijgen ze te maken met keuzestress.
    Over de keuze van toiletpapier doen we niet zo moeilijk, we nemen namelijk altijd de zelfde. Die bevalt ons prima dus waarom naar iets anders kijken.

  2. Ik ga voor papier dat quasi ogenblikkelijk uiteenvalt in water. Dat is ten faveure van de septische put. Hoe het aanvoelt, ruikt, eruitziet of hoeveel laagjes het telt, boeit me nauwelijks.
    In die optiek heb ik tien verschillende merken gekocht en getest. Heden weet ik dan ook meteen welk merk en type toiletpapier ik moet kiezen. Poepsimpel, toch?

    1. Inderdaad, met jouw vergelijkende studie heb je me wel een poepje laten ruiken. Ik heb alvast een schema in het kleinste kamertje gehangen waar iedereen zijn bevindingen op kan noteren.

  3. Ik schrijf zelden over kak, scheten of schijtpapier. Vind ik zooooo vies :).
    Al twintig jaar gebruiken we het schijtpapier van de Aldi, die met de groene verpakking. Het is zo ver gekomen dat mijn hol protesteert als er eens ander papier aan te pas komt.

          1. Bij mosselen heb je dat ook wel eens voor. Alleen de reuk verschilt dan. Echt waar, je moet eens een proevertje in je mond steken van stoelgang na het eten van mosselen met look. Een delicatesse 🙂 (van details gesproken…)

      1. Dhr pannenkoek heeft bij het winkelen zijn bril waarschijnlijk niet op. Na al die jaren beseft hij nu dat hij de hele tijd keukenrol gebruikt heeft ☺️

  4. Ik koop gewoon wat in promotie staat en vermijd winkels als carrefour en delhaize omdat de keuze te groot is, en ik daar net als Els kierewiet van wordt. Als ik een nieuw toestel nodig heb, ( laptop of zo, zoeken de kinderen dat voor voor me uit, wat de beste prijs kwaliteit is.

    1. Wat mij betreft is wordt de trend hierbij afgesloten, ik wens er niet dieper op in te gaan. Of die man uit Brugge zich hieraan gaat houden trek ik sterk in twijfel (glimlach richting T. Pannenkoek).

  5. Bij ons mag het toiletpapier niet te dun ( anders zit je er met je vingers door en dat wil ik echt niet meemaken !) zijn dus 3 of 4 lagig toiletpapier en het moet ook zacht zijn 😊 !

  6. Big is de man van het toiletpapier, het moet voor hem trouwens 3 lagen bevatten, ik ben zelfs de discussie niet aangegaan en wij kopen altijd hetzelfde, hetgene van Carrefour met een blauwe tekening :-). Maar eerlijk, het interesseert me geen hol, papier is papier behalve dat grijzig schuurpapier in horecazaken,..en ja het liefst wil ik roze en met een geurtje, maar ik hoor mijn mannen nu al protesteren.

  7. Zal ik eens wat zeggen? Volgens mij ben ik echt een simpele ziel 😉 Ik wil gewoon iets wat niet te duur is en mijn billen heel laat. De rest maakt mij echt niets uit 😉

Geef een reactie

