photochallenge 2015/1

2015, een nieuw jaar, tijd voor een nieuwe photochallenge.

De fotochallenge van Nachtbraker (via de link vind je ook de deelnemerslijst) begint stilaan een vaste waarde te worden in blogland. Dit jaar is luidt de opdracht ‘maak een beeld van een beeld en vertel er iets over’.

Er zijn niet veel beperkingen en verplichtingen in deze opdracht en van deze vrijheid ga ik dan ook dankbaar gebruik maken. Het zal geen saaie fotoreeks worden, dat is tenminste mijn opzet.

Dan gaan we maar eens van start met het eerste beeld.

Ik herinner me dat ik als kind niet hield van met poppen spelen ook niet van rollenspelletjes zoals ‘vadertje en moedertje, schooltje,…’ Ik was liefst buiten aan het prutsen, met mijn handen in de modder, met takjes in een mierennest, met water spelen aan de oever van de beek. Ja, toen kon dat nog, toen mochten kinderen zich nog vuil maken en waren ouders niet bang voor pedofielen wanneer kinderen buiten hun gezichtsveld aan het spelen waren. ’s Winters had ik nogal dikwijls een boek in de hand of zat ik met de verrekijker de tuin in te turen op zoek naar volgels die ik dan opzocht in één of andere vogelgids.

Maar het liefst van al bakte ik pateekes (gebakjes voor de Nederlanders) in de zandbak. Een emmer water erbij, mengen, in vormpjes drukken en op de zandbakrand omkeren. Uren kon ik me ermee amuseren, ik was helemaal van de wereld. Het gevoel van modder aan mijn handen, en het besef iets te kunnen creëren sprak me toen al aan. En dat is zo gebleven. De laatste jaren heb ik mijn creatieve kant wat naar de achtergrond geduwd maar hij zit er nog steeds, ergens diep vanbinnen.

Ik ben even mijn rommelige kelder ingedoken en heb één van de vele kartonnen dozen open gemaakt. Ik ontdekte verschillende stoffige beelden waarvan ik bijna vergeten was dat ik ze ooit maakte. Ruim genoeg om 12 afleveringen van de challenge mee te vullen. Maar ik weet nog niet of ik dat ga doen, we zien wel.

Onderstaand beeld (ongeveer  15 cm) maakte ik dus zelf. Het beeldje is gemaakt in zelfhardende klei, vrij grof afgewerkt, ik hou niet van te gaaf of te perfect en bovendien schuur ik niet graag. Het is gekleurd met waterverf.

En nee, het is geen beeld naar eigen model 😉 In tegenstelling tot deze vrouw doorsta ik nog vlot de potloodtest. 🙂

IMG_7724

 

17 comments

  1. Jij bent al gestart, dan moet ik er eens werk van maken :-). Maar een zo knap en origineel beeld daar kan ik niet tegenop. Potloodtest, moest even nadenken met al die potloden van de laatste dagen maar mijn EUR is gevallen, het zal de leeftijd zijn.

Geef een reactie

