de koffer

In mijn huis staat een koffer.

Geen gewone koffer. Hij is de ultieme uiting van mijn liefde voor oude spullen.  Ik redde hem enkele jaren geleden op het nippertje van een oneerbiedwaardige dood op het stort.
De bewuste koffer is bijna 50 jaar oud. Hoe ik dat weet? Mijn moeder kocht hem destijds speciaal om naar ‘het moederhuis’ te gaan en daar na vele lange, pijnlijke uren van mij te bevallen.

Het is geen sjiek lederen exemplaar. Hij is eenvoudig, net zoals de toenmalige eigenares. Intussen is hij voor mij een verzamelplaats geworden van voorwerpen die met mijn familie te maken hebben. Spulletjes die ik niet graag kwijt zou geraken, dingen met een ziel. Ik hou ervan om zo’n, dikwijls onbenullige oude dingen, te bewaren. Dit tot ergernis van mijn partner. Uiteindelijk hebben ze geen enkel nut meer, en toch….ze prikkelen mijn fantasie, ze verbinden mij met het verleden, ze verzadigen mijn neiging tot verzamelen. Alleen daarom hou ik ze.

De koffer lijkt van geperst karton. Zowel aan de binnen-als buitenkant is hij bedrukt met een motief. Het sluitwerk alsook het handvat zijn van metaal. Hij heeft verstevigde hoeken. Binnenin kleeft er een door mijn moeder geschreven adresetiket. Het adres waar ik ben opgegroeid.

Ik maak hem regelmatig open, op zoek naar de verhalen die bij de voorwerpen horen en die hij zorgvuldig in zijn binnenste bewaard. Verhalen over mijn voorouders, over hun manier van leven, verhalen die me iets zeggen over hun werk, hun persoonlijkheid.

Ik laat jullie eens meekijken, je ziet o.a. dagboeken, een oude Libelle (let op de tennisgaine 🙂 ), foto’s van mijn ouders, grootouders en overgrootouders, plakboek van mij, spiekbriefjes van mijn broer die een hekel had aan de school, grootmoeders recepten, opstel van mijn moeder (1952), communiefoto van mij…

Testje: weet iemand waartoe de rolletjes in het kleine houten kistje dienen? Ik weet het ondertussen, maar wist niet dat het bestond.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA

27 comments

  1. Wij hebben een herinneringendoos, omdat ik niet wil dat onze kids later weinig herinneringen hebben, wij hebben niks, geen fotoboeken, geen kunstwerkjes die zijn bijgehouden en ja, dat mis ik,……dus ik begrijp jouw hang naar nostalgie!

  2. Leuk! Ik heb dat ook. En sleep het ook nog overal mee naartoe tot, inderdaad, ergernis van manlief. 😄. Volgens mij zijn dat stempelrolletjes om briefpapier van mooie randjes te voorzien. MOOI!

        1. Bijna volledig goed.
          De tekeningen worden inderdaad met behulp van dit rolletje en inkt op het linnen (vooral op de boorden) aangebracht om daarna geborduurd te worden. Denk maar aan de prachtig geborduurde lakens, kussenslopen,… Engelengeduld hadden die vrouwen!

          1. Yep klopt, ik dacht me zoal iets van vroeger (toen ik nog een piepklein manneke van 5 jaar was) ter herinneren. Mijn grootmoeder zaliger was daar enorm zot van. Van dat en crocheren in alle voren en maten.

  3. Fijn, zo’n nostalgie. Helaas zie ik ook wat het bij mijn ouders teweeg heeft gebracht nu ze aan de vooravond van een verhuis staan. Rommel tot in elke hoek, achter elke kastdeur. En alles heeft waarde dus mag niet weggegooid worden.

Geef een reactie

