oriëntatiegevoel beneden alle peil

Na mijn derde rondje in de ondergrondse garage begon ik me stilaan een domme kip te voelen. Je weet wel, zo’n net onthoofde kip die nog enkele seconden ongecontroleerd rondloopt voor ze definitief het loodje legt.

Verdomme! Verdomme! Verdomme! Waar is die uitgang toch? Er waren wel pijlen zichtbaar op de grond maar daar werd ik niet wijzer van, ik bleef maar rondjes rijden….Hoe was dit toch mogelijk?

Hiermee werd eens te meer het bewijs geleverd dat John Gray gelijk heeft, vrouwen komen echt van Venus. Een sterk ontwikkeld reukvermogen, opperbeste smaakzin en een prima kleuronderscheidend vermogen  zouden typisch vrouwelijke eigenschappen zijn die vele jaren geleden nuttig waren om vruchten, noten en ander voedsel te verzamelen. Maar deze door de evolutie bewaarde eigenschappen brachten me niet naar de uitgang van deze grijze, naar uitlaatgassen stinkende, bunker.  De marsmannen daarentegen zijn gezegend met een fantastisch oriëntatievermogen, de pietzakken!

Vervolgens reed ik nog een rondje.

Ik had, als lid van de v.v.v. (vereniging van vooruitziende vrouwen), nogtans mijn voorzorgen genomen. Want ik ken mijn zwakke punten.  Mijn oriëntatiegevoel is er één van, dat mag je gerust onder ‘beneden alle peil’ klasseren. Zelfs in mijn eigen kelder weet ik niet waar de straat- of de tuinkant is.

Dus voor ik afdaalde in deze ondergrondse bunker informeerde ik nog bij één van mijn collega’s.

‘Weet jij waar ik de uitgang van de parking vind?’

Weet je wat hij antwoordde?

‘Naast de ingang’.

Daar moest ik het mee stellen.

Ik deed nog een poging: ‘Als ik nu nog eens wist langs welke weg ik naar binnen gereden was…..’

Maar het enige antwoord dat ik kreeg was een lach. Een mannelijke lach, ééntje van Mars, overduidelijk. Nee, hij zat niet op dezelfde golflengte, voor mij was het een serieuze vraag, hij vond het grappig. Bang om als oerdom geklasseerd te worden zweeg ik en begaf me met een ongerust hartje naar de parkeergarage.

Uiteindelijk geraakte ik toch uit de parkeergarage. Weet je hoe? De vloer in de garage was overal droog, behalve in één hoek. Daar waren natte bandensporen op het beton te zien. Het regende buiten. Logischerwijs zou de ingang vlakbij moeten zijn.

En inderdaad, de uitgang zat verstopt achter het muurtje naast de ingang. Ik ben dan toch geen dom kippetje…

32 comments

  1. In Nederland heb ik alleen wat problemen met de uitgang bij de Amsterdam Arena (het Ajax stadion waarvan de parkeergarage een gewone parkeergarage is wanneer er niet gevoetbald wordt). De Arena heeft twee uitgangen en die liggen niet naast de twee ingangen. Het grootste probleem is hier de juiste uitgang te vinden.
    Met Belgische parkeergarages heb ik geen ervaring, dus laat ik veiligheidshalve maar zeggen dat het aan de garage lag en niet aan jou 😉

    1. Boze Belgische blik richting Amsterdam… Nee hoor, ik durf gerust toegeven dat het aan mij lag hoor Adam. ’t Is te zeggen in combinatie met het ontbreken van de bordjes dan. 😉

  2. Sommige parkeergarages zijn wereldrampen qua inrichting en wegaanduidingen, en dan zwijg ik nog over de smalle parkeerplaatsen en mensen die zich twee vakken toeëigenen.
    Ik heb onlangs een nieuwe garage mogen testen (AZ St Lucas Gent), daar heb je aflopende verdiepen. Je neemt dan de lift naar het 3°verdiep, loopt door de garage naar de andere kant en blijkt dan op het tweede verdiep te zijn, waarop je weer de trap moet nemen om bij je wagen te komen. ’t Zal wel aan mij liggen dat ik dat niet kon voorzien …

  3. De uitgang in een parkeergarage niet vinden is me nog niet overkomen maar mijn oriëntatievermogen is echt gene vette ! Ik ben heel blij met mijne gps want zo kan ik overal geraken 😊😊!!

  4. Blijkbaar heb je toch nog ergens een paar mannelijke hormonen aan het werk gezet. Zo zie je hoe handig logisch denken in de praktijk van alledag eigenlijk is 🙂
    Heel leuk onder woorden gebracht. Vrouwen missen dan wel dat oriëntatieknopje, maar aan (zelf)spot ontbreekt het jou gelukkig geenszins.

    1. Logisch denken is mijn specialiteit Harrij! Maar je kan niet alles hebben hé? 😉
      Achteraf kan ik er wel mee lachen, maar het moment zelf zit ik me dood te ergeren.

  5. Hihi, ik heb zo ooit iemand tegengekomen in een ondergrondse parking die de uitweg zocht, maar naar ‘beneden’ aan’t rijden was… tsss.. vrouwen 😉

    1. Ik heb er nog niet bij vermeld dat mijn (mannelijke) collega me ’s anderendaags had voorgesteld om voor te rijden richting uitgang. Daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik heb hem braafjes gevolgd en reed recht naar de uitgang. 🙂

  6. Haha! Leuk geschreven! Ik houd mezelf dan altijd voor dat ik niet de sukkel ben die de uitgang niet vindt, maar dat die sukkel die de garage gebouwd heeft gewoon de pijlen verkeerd heeft gezet… Vaak zijn die bouwers mannen… Ook nog! 😉

Geef een reactie

