Senseo

Met een blik van ongeloof keek ik gisteren naar het journaal.

Onze elektrische apparaten gaan sneller stuk dan vroeger.’ beweerde Martine Tanghe.

Vervolgens keek ik richting keuken waar mijn Senseo apparaat van de eerste generatie reeds meer dan 10 jaar zijn vaste plek inneemt op het aanrecht. Het zwarte koffieproducerende apparaat was het eerste elektrisch toestel dat Eric en ik samen kochten. We betaalden het €59. In onze ogen leek het toen veel geld want zo breed hadden we het niet. Omdat we allebei koffieliefhebbers zijn waagden we ons toch aan die belangrijke uitgave. En zie, tot op vandaag voorziet de Senseo ons iedere ochtend van een kop lekkere sterke koffie.  Achteraf gezien bleek het voor zo’n kleine €6/jaar een lonende investering. Een kleine investering voor een groot genot, zullen we maar zeggen.

Maar een mens wil af en toe wel eens wat anders. Want wees eerlijk, een kopje Senseo is toch niet hetzelfde dan een echte espresso.

Telkens ik één of andere grote elektroketen bezoek voel ik die lichte dwang om langs die splinternieuwe, kleurrijke, blinkende, o zo aanlokkelijk uitziende espressomachines te lopen. En dan kijk ik mijn ogen uit. Soms is er de mogelijkheid om te proeven waar ik dankbaar gebruik van maak. De zoveelste uitleg van de verkoper neem ik er graag bovenop. Ondertussen ken ik de machines al beter dan hijzelf. Zoveel mogelijkheden, man man,…je hoeft zelfs niet te kiezen tussen goede kwaliteit of een mooi design, je kan het gewoon ‘all in one’ kopen. Maar…. er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan vast.

En bovendien, waarom zou ik het doen? Mijn Senseo doet het toch nog? Zonde om hem weg te doen. Verspilling, nee, daar doen wij niet aan mee.

Misschien kan ik er één van de kinderen plezier mee doen. Alhoewel, de jeugd van tegenwoordig is niet zo blij meer met die tweedehands spullen.

Of ik kan hopen dat het apparaat eerstdaags zijn geest laat. Of een stap verder gaan en het lot  een handje helpen. Passieve euthanasie, zeg maar. Het stopzetten van alle levensverlengende behandelingen. Door hem niet meer te ontkalken bijvoorbeeld. En dan maar hopen dat hij niet lang moet lijden voor hij in de Senseohemel van zijn welverdiende rust kan genieten.

22 comments

  1. Ik heb ook nog zo een eerste generatie-toestel staan. In geliefdere tijden nog gekregen voor kerst van mijn schoonmoeder. Zolang die werkt koop ik geen ander.
    Is het niet zo dat niet alleen die espresso-machines duur zijn, maar ook cups ? Of ga je meteen voor zo een toestel dat de bonen telkens maalt per potje koffie je zet ?

  2. Mijn koffie maker komt uit 1955: bonen erin, aan het slingertje draaien, koffiepoeder in bakje met gaatjes bovenop koffie kopje. Heet water opgieten, even wachten…lekker!

  3. Zolang een apparaat blijft werken, blijven wij het gebruiken. Om eens een voorbeeld te geven: microgolfoven, vaatwasser, bakoven en koelkast: ze zijn elk tweeëntwintig jaar oud. Gekocht in een tijd toen er nog geen sprake was van sjoemelsoftware.
    Nieuwe dingen die we het afgelopen decennium kochten, geven al na een jaar (koffiezet, haardroger) tot vijf jaar (wasmachine, stofzuiger) de geest. Martine heeft beslist gelijk.

  4. Oeh… Ja wij hebben toen ook zo staan wikken en wegen.
    Uiteindelijk is de senseo naar zolder gegaan. waar hij alleen vandaan gehaald wordt als we met vakantie gaan bijvoorbeeld.
    We hebben nu een overheerlijke boonmachine in de keuken staan. Nergens smaakte de koffie beter dan thuis 🙂

  5. Ik denk dat iedereen wel wéét dat toestellen sneller kapot gaan dan vroeger en minder degelijk gemaakt zijn. We kunnen er als “gewone burger” helaas weinig aan doen, behalve 3 keer na te denken alvorens ons zuurverdiende geld ergens aan te hangen…

  6. Ik droom al zo lang van een koffieapparaat, waar je bonen in doet.. en die dan zorgt voor verrukkelijke koffie. Zo’n zonde, dat die dingen toch zo verschrikkelijk duur zijn 😦

    Ik ben ondertussen aan mijn derde Senseo apparaat bezig 😦

Geef een reactie

