zomermens

De laatste dagen ben ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt: ik ben een echt zomermens!

Korte dagen, lange nachten, weinig zon, (jaarlijks) vitamine D tekort, koortsblaasjes, ik kan me niet concentreren, weg energie, weg optimisme, ik sleep me futloos de dag door.

Kortom, ik voel me een vod.

Bovendien heb ik enkele kilo’s wintervet opgeslagen. Positief als ik ben noem ik het maar  extra erotische gebruiksoppervlakte.  Maar wat heb ik daaraan als mijn libido in winterslaap blijkt te zijn?

Een beetje zon zou me echt goed doen.

Ik dacht bij mezelf:’ Els, wat dacht je van een zonnebankske?’

Even terug in het verleden: mijn laatste zonnebankervaring dateert van 25 jaar geleden, er zal dus wel ’t een en ’t ander veranderd zijn. Benieuwd..

Ik schafte ik me in het plaatselijk zonnecenter een handige herlaadkaart aan om wanneer ik ook maar wil van een deugddoende nepzon te genieten.

Ik had ze al eerder in de reclamefolders gezien en ja, de koude vlakke glazen zonnebanken uit mijn jeugdjaren blijken inmiddels vervangen te zijn door supersonisch voorgevormde exemplaren.

IMG_1848

 

En hier lig ik dan in mijn futuristische ruimtecapsule. Boven mij een dashboard vol knopjes, radioverbinding en regelbare koele ruimtebries. Ik hoor de straalmotoren op volle kracht draaien, enkel opstijgen lukt nog net niet.

Het gekke ruimtebrilletje over mijn ogen is het enige wat ik draag. Echt op mijn gemak voel ik me niet. De zonneconsulente raadde me een ruimtereis aan van maximum 19 minuten. Vanwege de nieuwe lampen, zei ze.

Dus even volhouden Els, en proberen te genieten.

We zien wel of het een positieve uitwerking heeft….

21 comments

  1. In zo’n regenachtige winterperiode genieten wij er vooral van geregeld naar een saunacomplex te gaan. Daar doen we de nodige energie op, maar we kijken ook al uit naar de lenteperiode die mag gaan beginnen.

    1. Dan komen we elkaar misschien wel eens tegen? Hezemeer? 🙂
      Sauna werkt vooral ontspannend voor mij. Maar weeral….ik voel me niet 100% op mijn gemak, daarom is een saunabezoek bij ons een zeldzaamheid.

  2. Je bedoelt ongetwijfeld korte dagen en lange nachten. 😉
    Negentien minuten voor een eerste zonnebankbeurt mét nieuwe lampen is _bijzonder_ lang. De norm voor de eerste beurten is niet langer dan acht minuten, daarna maximum twintig.

    1. Ha ja natuurlijk, goed opgemenckt 😉
      En de lange zonnebanktijd: ik geef het toe, ik heb wel wat gezeurd om een langere tijd onder de lampen te mogen liggen. Geen last van gehad!

  3. En hoe is het avontuur afgelopen? Zelf slik ik gewoon vitamine D pilletjes om mijzelf een beetje op peil te houden. Een zonnebank heb ik ooit een keer gedaan, Ik vond het raar.

    1. Mijn sproetjes waren terug! En ik kreeg zo’n heerlijk warm ontspannen gevoel. Positieve ervaring!
      Vitamine D ampullen neem ik sinds een paar jaar standaard in het voorjaar. Ze helpen wel, maar niet voldoende.

  4. Februari is voor mij altijd een k*tmaand. Al een geluk dat het de kortste maand van het jaar is !
    Voor zonnebanken heb ik het helemaal niet, ik ben veel te bang voor huidkanker.

    1. Wel, ik voelde mij ook niet helemaal op mijn gemak. Ik heb, als de lampen aanstonden, een paar keer de hemel weer naar boven geduwd om er zeker van de zijn dat ik er wel uit zou kunnen als het echt nodig zou zijn. 🙂

Geef een reactie

