nachtmerries

Ik voelde een zachte duw in mijn zij.

Ergens zwevend tussen droom en realiteit hoorde ik de stem van Eric:

‘Els, wordt eens wakker, ge bent weer aan ’t piepen.’

Langzaam kom ik tot het besef dat Eric me midden in een nachtmerrie heeft wakker gemaakt. Ik voel mijn versnelde hartslag en een bang gevoel dat langzaam wegebt. Ik zou zo kunnen beginnen wenen, ik weet geen blijf met mijn emotie. Rotgevoel…

Weer zo’n verdomde nachtmerrie zoals ik er de laatste weken al een paar mocht meemaken. Zo ongelofelijk realistisch, die doodsangst….

Ik wordt steeds in het nauw gedreven, bedreigd door onbekenden, er zijn wapens, ik wil vluchten maar kan niet weg. Ik wil roepen maar heb geen stem (vandaar dat gepiep dat Eric steeds hoort). Ik weet dat er geen redding meer mogelijk is en dat ik ga sterven. Echt eng.

De gevolgen laten zich de volgende dagen nog voelen. Ik sta moe op, mijn gedachten gaan steeds terug naar de nachtmerrie, ik ben helemaal ondersteboven van. En mijn collega’s merken dat. ‘Els, is er iets? Als je wilt praten….’ Allemaal prima die bezorgdheid maar ze kunnen niets voor me doen.

Ik krijg goedbedoelde adviezen. Een Nederlandse collega adviseerde me om met een psycholoog te gaan praten, dat er toch wel ergens, bewust of onbewust ,een probleem zou zijn waar ik mee worstel. Een Belgische collega hield het bij een natuurlijke oplossing: ‘Els, weet ge wat naar ’t schijnt goed helpt? Ge moet eens wat meer van de grond gaan’.

Dat laatste heeft geholpen….

 

 

16 comments

  1. Zoiets kan echt heel je dag verpesten hΓ©. Ik heb meestal zo’n nachtmerries tijdens periodes met veel stress of op moeilijke momenten. Hopelijk blijft dit niet aanhouden bij jou, duimen maar!

  2. Dat piepen herken ik: willen gillen van de schrik en geen geluid kunnen maken. ’t Is meestal ook op dat moment dat de wederhelft mij wakker schudt.
    Gelukkig vond je een fijne remedie πŸ˜‰

  3. Dat blijft dan zo hangen.. een hele dag en verpest je hele humeur. Althans bij mij toch. Ik hoop, dat je er snel van af mag raken!

  4. Zou het helpen mocht ik (de nachten dat ik alleen slaap) een paar keer op en neer springen vooraleer mij horizontaal te leggen ? Ik word nl wakker van mijn eigen gepiep.

  5. Zou het helpen mocht ik (de nachten dat ik alleen slaap) een paar keer op en neer zou springen vooraleer mij horizontaal te leggen ? Ik word nl wakker van mijn eigen gepiep.

Geef een reactie

