ik dacht

dat ik er met het ouder worden vanzelf wel zou achter komen.

Waarom leven we? Wat is ons doel? En als ik mijn levensdoel niet ken, welke zin heeft mijn leven dan? Waar moet ik me dan op richten? Hebben we echt maar één leven? Bijgevolg ook maar één kans om het goed te doen? Ai….en het mijne is reeds voor de helft opgebruikt…

En wat als ons aardse leven voorbij is? Onze ziel kan toch niet zomaar verdwijnen? Gaan we echt naar een andere plek? Een andere dimensie misschien? Of worden we opnieuw geboren?

Het zijn van die lastige vragen die regelmatig door mijn hoofd spoken en waar ik maar al te graag een antwoord zou op krijgen. Zal wel met mijn nieuwsgierige aard te maken hebben, vermoed ik.

Maar wat doe ik ermee? Moet ik actief op zoek gaan naar antwoorden? Stap ik naar de bibliotheek? Daar kom ik ongetwijfeld bij de afdeling ‘godsdienst’ terecht. Alleen al mijn afkeer voor alles wat met godsdienst te maken heeft weerhoud me hiervan.

Of ik dan niet geloof? Zelfs daar ben ik niet uit.

Nee, denk ik.

Of toch niet in de zin van ‘een geloof belijden’. Je vind mij dus niet terug in de kerk. Tenzij het een bijzonder mooie kerk is en ik enkele foto’s wil nemen 🙂 of behoefte heb aan een momentje van rust. Of afkoeling, want wat kan het ’s zomers heerlijk koel zijn in een kerk.

Waar ik wel in geloof is de kracht van de natuur. Ik bewonder de kracht van de natuur, haar vastberadenheid om onze leefwereld steeds maar weer in evenwicht te willen houden. Dit ondanks de mens als grote verstoorder.

Of misschien heeft het leven geen doel en is het er om gewoon geleefd te worden? En ons voort te planten? In dat geval ben ik met mijn twee kinderen alvast geslaagd.

Of heb ik de vrijheid om mijn levensdoel zelf in te vullen? Gewoon goed zijn voor elkaar is dat een goed levensdoel?

Ik zou mijn onbeantwoorde levensvragen ook gewoon kunnen laten rusten. Maar dat wordt moeilijk, aard van het beestje hè.

Leest er iemand mee die me een boek kan aanraden?

Geen zweverig gedoe hé!

Gewoon een toegankelijk boek gebaseerd op feiten en verklaringen.

Laat het me weten. Ik ben je dankbaar!

 

 

 

26 comments

    1. Het humanisme, niet zo’n slecht idee.
      En ik meen ergens gehoord te hebben dat er een boek bestaat waar de leer van verschillende filosofen in begrijpelijke taal wordt verwoord. Een filosofie boek voor beginners, zeg maar. Misschien kent iemand de titel?

      1. Misschien ‘de wereld van Sofie’ van Jostein Gaarder ? Een roman over de geschiedenis van de filosofie maar héél begrijpelijk verteld. Groetjes,

        1. Jaaah, da was het!!!
          Bedankt Marleen, ik had er in een interview horen over praten maar ik kon me de titel niet meer herinneren.
          Heb jij het misschien gelezen?

  1. Een blogpost om bij stil te staan. Zoveel vragen, die ik mezelf ook al zo vaak gesteld heb. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar jouw onderzoek 😉

  2. Vragen stellen is goed. Altijd. Op mijn speurtocht kwam ik bij de Vrijmetselarij terecht. Iets voor jou misschien? En nee, die is er al decennialang niet alleen voor mannen maar ook voor vrouwen (Orde van de Weefsters) en gemengd (Le Droit Humain). Succes met zoeken!

  3. Vragen die je, hoe ouder je wordt, en van hoe meer mensen je ‘afscheid’ moet nemen, meer zullen overvallen. Heb ik ook voor…
    Boeken in dit verband kan ik je niet aanraden, wel profiteren van elke dag!

    1. Profiteren van elke dag, helemaal mee eens. Er is zoveel waar ik een goed gevoel van krijg. Ik probeer die dingen dan ook veelvuldig op te zoeken en te ervaren.
      En toch ben ik bang dat ik op het einde van mijn leven nog zal blijven zitten met volgende bedenking: had ik dit nog maar gezien of had ik dat nog maar gedaan… bang om van alles te missen, bang dat ik op het einde niet met een gevoel van voldoening zal kunnen sterven, dat ik niet zal kunnen zeggen ‘nu is het goed geweest’.
      Maar daar schrijf ik nog wel eens iets over.

  4. is het eigenlijk wel nodig om je daarover zoveel vragen te stellen, Els?
    Ik vraag me soms ook wel af of de dood nu écht het definitieve einde is, maar zolang het nog niet aan de orde is komen we dat niet te weten.
    Ik denk dat het gewoon beter is om van dit leven te genieten zolang het kan!

    1. Ik zoek die vragen niet Billy, ze zijn er gewoon. En ik vind het intrigerend dat niemand er een bewijsbaar antwoord kan op formuleren.
      En genieten, dat doen we ten volle (en toen schonk ze zichzelf nog een glaasje wijn in 🙂 )

  5. Dit is oh zo herkenbaar. Zelf ben ik 46, maak die balans ook op, zit ook met die vragen. Niets mis mee, vind ik, betekent naar mijn gevoel ook dat je bewust in het leven wil staan. Ik lees ook graag, en veel, maar ik kan zo niet meteen een boek bedenken dat hierover gaat. Als ik het tegenkom (ik neus vaak rond in de bibliotheek, lees vele recensies etc.) laat ik het jou zéker weten, beloofd!

    1. Ja Hilde, graag!
      Ik weet dat ze bestaan maar ik kan me niet inbeelden dat er personen bestaan die niet bewust in het leven willen staan. Dan mis je toch een heleboel…

  6. Kijk, ik deel je gewoon mijn waarheid mee. We hebben maar één leven. Als het lichaam stop gaat de ziel mee ten onder, en omgekeerd. Het is een twee-eenheid. Het is ook de reden waarom al dat gedoe over andere krachten voor mij dikke zever is.
    Goed zijn voor elkaar, wat een mooie zingeving ! Laat ons dat ons aller doel maken.

  7. Een leuk boek in reactie op je vragen is : het sprookje van de dood van Marie-Claire van der bruggen. Geeft niet een antwoord op al je vragen maar wel een leuke draai aan een aantal van je vragen. Groetjes Rob

    1. Dag Rob, blij dat je nog meeleest!
      Ik heb het boek even opgezocht, blijkt populair te zijn en krijgt vele positieve reacties.
      Ik ga het lezen!
      Groetjes, bedankt voor de reactie.

Geef een reactie

