Oranjegekte


Voor de Belgen is het onvoorstelbaar dat de koning zich vrij tussen zijn onderdanen (wat een vreselijk ouderwets woord) begeeft. Maar kennelijk denken de Nederlanders daar  anders over. Handen schudden, dansen, spelletjes doen, praatjes maken, poseren voor selfies, zwaaien, …. voor koning Willem- Alexander hoort het er op Koningsdag allemaal bij. En de Belgen kijken er met open mond naar. Dit is in België onmogelijk, zeker na de recente terreurdreigingen. En eerlijk gezegd, ik zie het onze kleurloze, stijve koning Filip niet doen.

Het wordt van Willem- Alexander verwacht dat hij zijn verjaardagsfeest deelt met het volk. Geen Koningsdag zonder Willem- Alexander en zijn gezin die vrolijk lachend de oranje, volledig losgeslagen gekte, trotseren. Leuk voor een halfuurtje lijkt me. Maar een hele dag? Op je verjaardag? Dat begrijp ik niet. Maar Willem- Alexander doet dat goed, het lijkt in elk geval spontaan. Als niet Nederlander heb ik misschien een aparte kijk op deze feestelijkheden maar het roept bij mij alleszins enkele vragen op.

Geniet Willem- Alexander hier nu zelf van? Ik kan het me namelijk moeilijk voorstellen. Is het niet allemaal in scène gezet om zijn populariteitsmeter hoog te houden? Sorry hoor Nederlanders, maar mij lijkt het meer op een vrij goed geacteerd en geregisseerd toneelstuk. Willem- Alexander is volksbezit geworden. Hij doet wat van hem verlangd wordt. Kiest hij hier zelf voor? Houdt hij een traditie in ere waar hij misschien niet meer achter staat? Of zie ik het verkeerd?

Zou hij niet liever thuis in alle rust met zijn gezin de inmiddels 50 kaarsjes van zijn verjaardagstaart uitblazen? Moest dat zo zijn dan zou ik dat best begrijpen. Ik zou hem onmiddellijk een dag verlof toestaan! Want wat is er mooier dan je kinderen in koor “Happy birthday to you, in de wei staat een koe…” te horen zingen? Daar kunnen de handdrukken van 17 miljoen vlagjes zwaaiende Nederlanders toch niet aan tippen?

22 comments

  1. Een koning, een koningin, prinsjes en prinsesjes: allemaal (dure) folklore waar ik me hoegenaamd niet kan in vinden. En ik druk me nu nog héél zacht uit.

  2. Ik zie het ook allemaal hier in België niet gebeuren. Maar eerlijk? Ik mis het niet zo’n koningsdag. Volgens mij is het ook allemaal een beetje te veel ‘opgeklopt’.

  3. ik wil gewoon lekker geloven dat er niets fake aan is en dat hij het écht gewoon leuk vindt.
    Maar ik zie het onze koning inderdaad nog niet meteen doen… 🙂

  4. Niet iedereen in Nederland gelooft in het “dure”sprookje Oranje en alles eromheen.
    Er is wel één onderdeel ervan wat in Nederland zeer wordt gewaardeerd en dat is dat het een collectieve vrije dag oplevert 🙂

    1. Dag Rob, welkom hier!
      Naar de buitenwereld toe lijkt het in inderdaad op een sprookje. Een sprookje waarvan ik de rekening niet graag zou betalen, zoveel is zeker. Met dat geld kan men veel nuttigere dingen doen voor de Nederlandse samenleving.
      En die vrije dag? Die zou ik jullie natuurlijk wel gunnen, enkel omdat jullie onze toffe noorderburen zijn 🙂
      Bedankt voor je reactie Rob, ik hoop je hier terug te zien!

Geef een reactie

