heerlijk terugdenken: casa caminante

Toen we vannacht in het vakantiehuis “Casa Caminante” toekwamen had het schaars verlichte Andalousische dorpje El Chorro weinig van zijn omgeving prijsgegeven.

Vanochtend, bij het openen van de gordijnen, was onze verbazing des te groter….we werden getrakteerd op een bijzonder uitzicht: bergen, zon, water….en belangrijk, stilte.

zicht vanuit het vakantiehuis

Dit deed onze harten sneller slaan, daarom waren we hier. We konden niet wachten om onze wandelschoenen aan te trekken en alles te ontdekken. Maar eerst ontbijten op het gezellige terras. Het vakantiehuisje is een aanrader, ideaal voor 2 koppels of een gezin. Het is aangenaam gezellig en voorzien van alle luxe!

Tijdens het ontbijt kreeg het plan voor een eerste verkennende wandeling  vorm. De Caminito del Rey is natuurlijk een must. Je kan vlakbij op de bus stappen die je naar het beginpunt van de wandeling brengt (wel vooraf reserveren).

Vermits we de Caminito del Rey 2 jaar voordien al stapten viel onze keuze op de “Escalera Arabe” met een uitbreiding van de wandeling door het natuurgebied van El Chorro.

Voor vertrek nog snel de vlakbij gelegen mini supermarket binnengelopen. De Spaanse winkelmadam hees zichzelf met moeite uit haar luie zetel naast de winkeldeur. Blijkbaar hadden we haar gestoord bij het volgen van haar dagelijkse portie soap. Sorry madam, graag een stokbrood, een stuk kaas en wat Serranoham voor onderweg.

Rugzak inpakken en we waren klaar om ons onder te dompelen in de natuur van El Chorro. We startten de wandeling in oostelijke richting. De ochtendzon brandde op ons gezicht. en de fleece die ik bij aanvang van de wandeling nog aan had verdween al snel in de rugzak. Na 200m, dichtbij een rotswand passeerden we de piepkleine bijna sprookjesachtige grotwoningen die voornamelijk verhuurd worden aan klimmers die in deze omgeving ruimschoots aan hun trekken komen.

Het wandelpad was prima begaanbaar en bleef zacht stijgen.

Tegen de rotswand konden we al een glimp van de Arabische Trappen opvangen. Het pad daar naartoe bezorgde ons enkele prachtige vergezichten die ons al een voorsmaakje gaven van wat ons te wachten stond.

de top

300 treden hoger werden we getrakteerd op een weids uitzicht over de omgeving. Hoog tijd om een schaduwrijk plaatsje te zoeken want de klim in combinatie met de brandende zon had ervoor gezorgd dat we zweetten als een paard. Van die pauze maakten we ook dankbaar gebruik om onze energievoorraad wat aan te vullen. Het stokbrood, de plaatselijke geitenkaas en serranoham smaakten verrukkelijk.

De verrekijker werd bovengehaald om te gieren die om de bergtoppen cirkelden van naderbij te observeren. We praatten, eerder fluisterden om de dieren niet op te schrikken, en observeerden vooral. Dit is ontspanning…..dit is vakantie…dit is genieten!

Een uur later moesten we verder, de schaduwen werden langer, en we weten dat de duisternis je hier plots kan overvallen. Dus liepen we stevig doorstappend de naaldboombossen in richting vakantiehuis.

Terwijl ik een koele fles cava uit de koelkast haalde ontpopte mijn stappartner zich tot een ware badmeester.

Met een frisse duik en een glaasje cava werd deze eerste ontspannende vakantiedag afgesloten.

15 comments

1. Dat is één van de redenen waarom ik nu vooral zulke fysieke vakanties wil doen. Nu zijn we beide lichamelijk nog in de mogelijkheid om dit te doen, de luxe vakanties kunnen wachten tot later. Hangt ervan af wat je luxe noemt natuurlijk, deze vakanties in de natuur zijn pure luxe voor mij….

1. De natuur speelt ook nu nog altijd de hoofdrol bij ons. Alleen het aantal afgelegde voetkilometers is geslonken. En de grote verplaatsingen, die ook. Dagwandelingen in de bergen zijn nu korte rondjes van een kilometer of 10 geworden, op hooguit golvend terrein, maar met vele stops om foto’s te maken van al dat moois of om een tijdje in een vogelkijkhut te zitten genieten. Je past je aan, maar daarom is het niet minder leuk.

1. Prachtige omgeving – en wat een zon – goei seizoen om naar Andalusië te gaan! Caminito del Rey – dubbele herinnering – in 2016 nieuwe versie gewandeld – in 2001 het oude pad tot we echt niet meer verder konden en de onderbrekingen niet meer te overbruggen waren. El Chorro – misschien in september … echte grote wandelingen zitten er niet meer in – versleten knieën …

Liked by 1 persoon

1. Jammer van je knieën Marc….
      Met de restauratie heeft de Caminito natuurlijk een stuk van zijn charme verloren. Veiligheid boven alles maar nu vind ik er nog weinig natuurlijk aan. Op voorhand reserveren, helmen, in rijen aanschuiven, foto’s die vol toeristen staan, het is wat overroepen….maar je moet het wel eens gezien hebben natuurlijk.