eenvoud is broodnodig

Mijn ochtend kan niet meer stuk. En dat is volledig te wijten aan één man.

Vanmorgen kwam hij toeterend de camperplaats opgereden en opende zijn marktwagen. De deuren van vrijwel alle campers gingen open en de vrouwen kwamen zijn richting uit gestapt, het leken wel mieren aangetrokken door een suikerklontje. Het kan niet anders, hij was dan ook de plaatselijke warme bakker!

Ik trok gauw mijn jas aan en vervoegde de inmiddels al flink aangegroeide rij geduldig wachtende vrouwen. Want geduld moest je hebben, de bakker zelve stond elke klant rustig te woord. Op zijn gezicht kon je geen ergernis aflezen wanneer hij de tiende keer moest uitleggen welke soorten baguettes hij bij zich had. Aan de manier waarop hij praatte kon je de liefde voor zijn product voelen. Het aangeboden assortiment was naar onze normen erg beperkt maar wanneer iemand iets vroeg wat niet uitgestald lag toverde hij het product van onder zijn toonbank tevoorschijn. De uitstalling van zijn producten was nogal, hoe zal ik het zeggen, basic en totaal niet commercieel aangepakt. Maar dat paste volledig in zijn al dan niet bewust, eenvoudig concept. Het charmeerde me enorm.

Een voorgedrukte prijslijst had hij niet, er hing wel een halve kartonnen taartonderlegger met een handgeschreven prijslijstje in zijn kraam. Zijn boekhouding was poepsimpel: wat hij verkocht noteerde hij in de openliggende agenda waarna hij zijn rekenmachine nam. Een kanjer van een rekenmachine met extra groot cijferdisplay. Na het maken van de som draaide hij de rekenmachine richting klant. Er was geen digitale betaalmogelijkheid, geen kassa, geen gedoe met kassabonnetjes, je geloofde de man op zijn woord, hij leek de eerlijkheid zelve. 

Na zijn vriendelijke aan mij gerichte “bonne journée” nam ik mijn ingepakte baguette en een paar croissants in ontvangst. Door de papieren verpakking voelde ik de warmte van de kraakvers gebakken producten. Dat gaf me goesting om aan tafel te gaan!

Dit is het bakker zijn tot de essentie herleid: het volk van brood voorzien. 

De voelbare liefde die de man voor zijn vak heeft krijg je er gratis bovenop.

Hoe simpel kan het leven zijn?

12 comments

  1. Ja, mooi en aandoenlijk die eenvoud. Ikzelf heb zoiets op een camping in de Vendee meegemaakt. Alleen daar waren het de mannen die ’s ochtends brood haalden. Dat kwam vast door de woest aantrekkelijke zigeunerachtige vrouw, haha. Maar voor de rest kwam die beleving helemaal overeen met zoals jij die van jou verhaalde.

    Geliked door 1 persoon

  2. Vorig voorjaar stonden we op een Italiaanse camperplaats, waar twee camionetten opgestoven kwamen. Eentje met kaas en vlees en brood en pizza en zo, eentje met groenten en fruit en kruidenierswaren. Het was ook zo zonder kassa en digitale betaalmiddelen en zo… maar ook zonder prijslijstje. De prijzen schudden ze nogal losjes uit de mouw, en wij trapten er met ogen open in. Het gevoel dat we afgezet waren, maar tegelijk ook de lekkerste pizza in jaaaaaaaaaren en heerlijke tomaten dus ja… toch een mooie herinnering 🙂

    Like

Plaats een reactie